گزارش ویدئویی از مینی ربات فوق قدرتمند باربر

پژوهشگران دانشگاه استنفورد (Stanford University) ایالات متحده امریکا به طراحی و ساخت ربات کوچکی دست زدند که قادر است نزدیک به دو هزار بار اندازه خود و صد برابر وزن خود را بکشد .

قابل توجه است که وزن این مینی ربات باربر بیش از یک توپ فنری (bouncy ball) نیست اما قادر است  تا اشیایی در حدود دو هزار برابر اندازه خود را بکشد که در مقیاس طبیعی این گونه است که انسانی یک نهنگ آبی را بکشد .

این ربات کوچک ، میکرو تاگ (MicroTug) نامیده می شود و می تواند صد برابر وزن خود را به صورت عمودی بر روی سطحی شیشه ای بکشد که در مقیاس طبیعی به گونه ای است که انسانی از آسمانی خراشی بالا رفته در حالی که فیلی را با خود حمل بکند .

در آزمایشگاه Biomimetics and Dextrous Manipulation دانشگاه استنفورد ، گروهی از محققان در زمان طراحی این مینی ربات به طبیعت توجه بسیار داشتند و از پاهای منحصر به فرد و چسبناک مورچه ها و مارمولک های خانگی در هنگام بالا رفتن از دیوار تقلید کرده و آن را شبیه سازی کرده و در نتیجه توانستند در ساخت میکرو تاگ (MicroTug) از مواد چسبنده برای محکم قرار گرفتن در سطح استفاده کنند . این ربات به دستگیره چرخ جرثقیل بزرگ برای کشیدن ، دو کابل و یک قلاب مجهز بوده که با کمک یک موتور پر قدرت قادر به کشیدن اشیاء می شود . لازم به ذکر است که محققان برای ساخت قطعات این ربات کوچک از پرینتر سه بعدی استفاده کردند .

این ربات دوازده گرمی در آزمایش هایی که انجام داده است ، موفق شد  یک لیوان قهوه 600 گرمی را به دنبال خود بکشد . میکرو تاگ (MicroTug) این عمل را به طرز شگفت انگیزی بهتر از ربات های اصطکاکی (friction robots) انجام می دهد .

بر اساس اظهارات پژوهشگران ، طراحی و ساخت این ربات ، میکرو تاگ ، تنها بیست دلار هزینه در بر داشته است که می توان راه جدید و سکوی پرتابی برای ساخت وسایل بزرگ تر باشد . در حال حاضر این تیم تحقیقاتی در نظر دارد تا بر روی میکرو تاگ کار کرده و از آن رباتی چند کاره بسازد . پس از آن برنامه این تیم طراحی و ساخت اینگونه ربات در اندازه بزرگ تر خواهد بود تا قادر به انجام کارهای فوق العاده باشد .

این پژوهشگران معتقد هستند که در آینده می توان از این ربات ها برای حمل اشیاء از مسیرهای سخت استفاده کرد و یا برای نجات بازمانگان آتش سوزی ساختمان ها آن را به کار برد .