مواجهه دانشگاههای آفریقا با سیل حملات سایبری

به گزارش  سیناپرس به نقل از ایسنا،  "منیر جنگا"، مشاور امنیت اطلاعات در کنیا گفت: در حال حاضر حملات اینترنتی به دانشگاههای آفریقایی به عنوان مسئله‌ای جدی در نظر گرفته نمی‌شود و به عنوان مشکلات ساده در حوزه فناوری اطلاعات انگاشته می‌شود که نادرست است و روز به روز در حال افزایش است.

با توجه به اظهارات "جنگا"، افزایش تعداد حملات سایبری بخشی از نتیجه دسترسی به اطلاعات آنلاین در مورد نحوه انجام حملات است. وی گفت که علاوه بر این، توسعه نرم افزار ایمن در آفریقا مشکل است، زیرا توسعه دهندگان بیشتر بر برنامه‌های کاربردی تمرکز می‌کنند تا برنامه‌های امنیتی.

در حملات اخیر، دانشگاه ملی علوم و فناوری زیمبابوه و موسسه فناوری "حراره" آماج بیشترین حملات قرار گرفته‌اند. براساس یک گزارش در "آنلاین کرونیکل"، وبسایت‌های این موسسات هک شده‌اند و سرورهای میزبان و ایمیل‌ها به طور موقت از کنترل خارج شدند.

سایر حملات، با انگیزه‌هایی از قبیل تقلب، اقدامات سیاسی و یا اعتراض آمیز، در دانشگاه‌های الجزایر، مصر، مراکش، کنیا، نیجریه، بوتسوانا، اوگاندا، غنا و آفریقای جنوبی گزارش شده است.

علاوه بر این‌ها، حملاتی علیه وزارت آموزش عالی کامرون نیز صورت گرفته است.

طبق گزارش امنیت سایبری آفریقا در سال 2016، کشورهای آفریقایی حداقل در سال 2016 از حملات سایبری 2 میلیارد دلار زیان دیده‌اند.

این گزارش توسط "Serianu"، یک شرکت فناوری اطلاعات و مشاوره کسب و کار، به همراه دانشگاه بین‌المللی آمریکا-آفریقا برای تحقیق و مهندسی اطلاعات گردآوری شده است.

با توجه به شاخص جهانی امنیت سایبری، تنها 8 کشور آفریقایی در 50 کشور برتر در امنیت سایبری حضور دارند که شامل موریس(در رتبه 6)، مصر(در جایگاه 14)، رواندا(در مرتبه 36)، تونس(در جایگاه 40)، کنیا(در رتبه 45)، نیجریه(در مرتبه 46)، مراکش(در رتبه 49) و اوگاندا(در جایگاه 50) هستند.

"گاملی ماوودور" کارشناس امنیت سایبری و یکی از بنیانگذاران و رئیس کمیته امنیت رایانه‌ای آفریقا(AfricaHackOn)، گفت: بخش عظیمی از مشکل این است که دانشگاههای آفریقایی در مورد تهدیدات اینترنتی منفعل هستند.

دانشگاههای آفریقایی در شرایط بسیار بدی هستند، زیرا اکثرشان در هنگام حملات سایبری اقدامات جدی ندارند. امنیت سایبری چیزی است که باید مورد توجه دانشگاههای آفریقا قرار گیرد.

طبق گزارش سازمان ملل، جرایم اینترنتی هرگونه رفتار غیرقانونی را که از طریق عملیات الکترونیکی انجام می‌شود که امنیت سیستم‌های کامپیوتری و اطلاعات پردازش شده توسط آنها را هدف قرار می‌دهد.

"ماوودور" در مورد اینکه چگونه دانشگاههای آفریقایی بهتر می‌توانند از خود در برابر حملات سایبری محافظت کنند، گفت: آنها باید سیستم‌های کامپیوتری خود را با آخرین به روز رسانی‌ها مجهز کنند. بسیاری از دانشگاههای آفریقایی به طور منظم سیستم‌های رایانه خود را آپدیت نمی‌کنند؛ و در به روی حملات سایبری جدید باز می‌شود.

وی گفت: قابلیت انعطاف پذیری امنیت سایبری باید مورد توجه قرار گیرد. داشتن یک نقشه راه برای تبدیل امنیت سایبری به یک فرهنگ سازمانی، برای جلوگیری از تعداد حملات بسیار ضروری است.

"جنگا" نیز گفت: افزایش آگاهی از طرف توسعه دهندگان و مدیران نیز کمک خواهد کرد. علاوه بر این تمرکز بر روی تیم‌های آبی(امنیت داخلی) هم باید وجود داشته باشد.

وی افزود: مدارس نیز باید بر آموزش ساخت دیوارهای امنیتی بیشتر تمرکز کنند. در حال حاضر شرکت‌های امنیتی خارجی هستند که فعالیت بیشتری دارند.

به گفته "نادر سهرابی صفا"، عضو پژوهشگر مرکز امنیت سایبری از دانشگاه "وارویک" انگلستان(Warwick)؛ نقش آموزش و پژوهش دانشگاهی در امنیت سایبری بسیار مهم است و در حال حاضر نادیده گرفته می‌شود.

این محقق سابق مرکز تحقیقات اطلاعات و امنیت سایبری در دانشگاه "نلسون ماندلا" در آفریقای جنوبی، گفت: ما مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را در زمینه امنیت سایبری در دانشگاههای بریتانیا داریم، اما من تعداد بسیار کمی را در آفریقا دیده‌ام.

وی افزود: موسسات دانشگاهی بیشتری باید آگاهی‌های امنیتی را در برنامه درسی خود بکار ببرند تا تحقیقات بیشتری در مورد تهدیدات اینترنتی در آفریقا ایجاد کنند و زمینه نوآوری را برای استعدادهای جوان در زمینه امنیت سایبری فراهم کنند.

طرح‌های دانشگاه محور در حال اجرا است. به عنوان مثال، اتحادیه آکادمیک امنیت سایبری آفریقای جنوبی -یکپارچگی گروه‌های پژوهشی و دانشگاهی از دانشگاه نلسون ماندلا، دانشگاه ژوهانسبورگ و دانشگاه آفریقای جنوبی- افزایش آگاهی و ارائه آموزش رایگان در مورد مسائل امنیت سایبری، دانش و شیوه‌های مقابله با حملات سایبری را هدف قرار داده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا