تغییرات کتاب‌های درسی کلید می‌خورد؟

نخستین مورد این است، که رییس جمهوری به روال رایج این روزها هرچند در اصل در کسوت مقام مسئول نشسته، اما گاهی در مقام منتقد وضع موجود بر می‌آید و از موضوعی انتقاد می‌کند، که قائدتا او مسئولیت آن را بر عهده دارد. البته این رویه در نزد سایر مسئولان هم بسیار رایج است، تا حدی که این گفته‌های حسن روحانی را می‌توان به حساب خودانتقادی قابل قبول هم گذاشت. با این حال این نوع بیان این شبهه را ایجاد می‌کند، که مگر مانعی بر سر راه بهبود کتاب‌های درسی توسط وزارت خانه تابعه دولت ایشان وجود دارد؟

اگر این طور نیست که به احتمال قوی این طور نیست، شاید بهتر باشد ایشان با بیان مشکل موجود از اقداماتی که برای حل مشکل کتاب‌های درسی برداشته‌اند هم بیشتر سخن بگویند، چون احتمالا این نخستین باری نیست که ایشان با این کتاب‌ها روبرو شده‌اند و اگر هست جای بسی تاسف است.

اما این گفته به هر حال باب گفت و گویی در باره محتوای آموزشی کتاب‌های درسی باز می‌کند، که شاید تا پیش از این در سطح عمومی جامعه وجود نداشته است. هرچند رییس جمهوری گفته‌اند که دستوربازبینی در محتوای کتاب‌های درسی را داده‌اند، اما این نخستین باری نیست که به محتوای کتاب‌های درسی انتقاد شده و بنا بر بازبینی و حتی کمک گرفتن از دانش آموزان در بازنویسی آن مطرح شده است.

مهردخت وزیرپورکشمیری مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور یکی از کارشناسانی است که پیش از این لب به انتقاد از محتوای این کتاب‌ها گشوده بود. او در تیرماه گذشته گفته بود:« کتاب درسي، که يکی از مهم ‌ترين مراجع و منابع يادگيری دانش‌آموزان در نظام‌های آموزشی محسوب می شود، در نظام آموزشی کشور ما نيز نقش مهمی دارد اما از نظر منابع غنی و محتوایی کتاب های درسی از وضعیت خوبی برخوردار نیست». اودامه در ادامه گفته بود:« آموزش و پرورش رکن اصلی اصلاح تربیتی دانش آموزان است واگرمحتوای کتاب هایی که به وسیله این سازمان تهیه اصلاح شود، مسائل مختلف کشور قابل حل است و محتوای این کتاب‌ها چالش جدی نظام آموزش و پرورش است».

این یک نمونه از انتقادات زیادی است که به محتوای کتاب‌های درسی وارد شده است،محتوایی که حالا شخص رییس جمهوری را منتقد خودش می‌بیند و او گفته است به جز فونت و طرح چیزی از دوران تحصیل او تغییر نکرده است.

اما خود وزارت آموزش و پرورش هم گویا به این مسئله واقف است و به همین جهت است که مرداد ماه گذشته زهرا پناهی‌روا رئیس دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی در چهارمین نشست قطبی و کمسیون‌های تخصصی نمایندگان هشتمین دوره مجلس دانش‌آموزی در سالن مدیریت بحران استانداری سمنان از بررسی مشکلات کتاب‌های دانش آموزشی توسط خود دانش آموزان خبر داده بود:« مشکلات کتب درسی از دیدگاه دانش آموزان بررسی می‌شود و پیشنهاد‌ها آنان به مسئولان برای تصمیم‌گیری مجدد منتقل می‌شود».

حالا اما حرف‌های رییس جمهوری بازبینی و تغییرات گسترده‌تری را در کتاب‌های درسی کلید زده، که ممکن است به تغییر کلی در این کتاب‌ها منجر شود. حال باید مناظر بمانیم و ببنیم از دل این انتقادها و تغییرات، چه دست‌آوردی برای نظام آموزشی کشور محقق خواهد شد.

هرچه باشد حالا با این گفته‌ها دیگر بعد از انتقادهای بی شمار شکی نیست، که محتوای کتاب‌های درسی مناسب حال دانش‌آموزان و پرورش مناسب برای برآورده کردن نیاز‌های روز نیست.

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا