هشدار خستگی به رانندگان برای جلوگیری از تصادفات مرگبار

بر طبق آمار اعلام شده از مرکز امنیت جاده ای، در سال 2013، خستگی در رانندگی سهم 18 درصدی از تصادفات مرگبار جاده ای را به خود اختصاص می دهد که این رقم بیش از دو برابر تصادفات بر اثر مصرف مشروبات الکلی است.

گروه های آموزشی در قسمتی از کشور استرالیا رانندگان را به شعار " توقف، برای زنده ماندن" تشویق می کنند. بسیاری از محققان در سراسر جهان در حال پژوهش بر روی تکنولوژی هایی هستند که خستگی را به گونه ای به راننده هشدار دهد همانند دوربین های تشخیص خستگی و سنسور هشدار دهنده صندلی و فرمان.

پرفسور سارا لال Sara Lal، استاد علوم پزشکی در دانشگاه تکنولوژی سیدنی University of Technology, Sydney (UTS) و از متخصصان پژوهش در امر خستگی رانندگان است. او به همراه تیم تحقیقاتی اش به دنبال تولید سیستم تشخیص خواب آلودگی هستند. آن ها امید وار هستند که با ترکیب چندین بخش از انسان و خودرو می توان موفقیتی در امر دستیابی به الگوریتمی جهت پیش بینی خواب آلودگی کسب کرد.

دکتر لال اعلام کرد که با سیستم ترکیبی ارائه شده ما، می توان امیدوار بود که تا بیش از 90 درصد اطمینان داشت که هشدار غلط به راننده داده نشود. دکتر لال در توضیح عملکردی این پروژه افزود سیستم ما با تمرکز بر روی علائم فیزیولوژیکی بدن انسان و با استفاده از دست بند طراحی شده می توان فعالیت قلب، دوربین های ویدیویی و سنسور های صندلی و چرخ را کنترل کرد.

تا به امروز، بسیاری از دستگاه های معرفی شده در تشخیص خواب آلودگی راننده براساس تغییر در حرکت خودرو (مانند تغییر در شتاب و عوض کردن خط حرکت) و نشانه های فیزیکی راننده (مانند حرکت ناگهانی سر و بسته شدن چشم راننده) طراحی شده است.

ولی دکتر لال اشاره کرد که هشدار در زمان چرت زدگی و خستگی بسیار دیر است و ما می خواهیم این هشدار قبل از خواب آلودگی رخ دهد.

همکاری دکتر لال با دکتر دیوید بورتون David Burton و دکتر زیلبرگ Zilberg که هر دو در شرکت بکار گیری فناوری اطلاعات IT در تولیدات پزشکی مشغول کار هستند، سال ها است که می گذرد. دکتر زیلبرگ مدیر ارشد بخش نرم افزاری پروژه می گوید آنچه که ما در حال حاضر انجام می دهیم بدست آوردن نرم افزار هوشمند مناسب بر روی قطعه الکترونیکی که قیمت کم و خرید آن به صرفه باشد. در حال حاضر این پروژه مراحل پایانی خود را قبل از عرضه به بازار را می گذراند.

دکتر لال در ادامه افزود اگر این دستگاه هشدار دهنده به وسیله ای اجباری در خودرو ها تبدیل شود بسیار شگفت انگیز خواهد بود و همچنین می توان امکانات دیگری برای اندازه گیری پارامتر های سلامت نظیر هشدار دهنده حمله قلبی به آن اضافه کرد که دیگر رخداد های غم انگیز تصادف قطار سیدنی در سال 2003 تکرار نشود.

به طور کلی، حمایت از این پروژه تلفات تصادفات جاده ای را به شدت کاهش می دهد. با وجود این پیشرفت، هیچ چیز جای توقف اندک پس از 2 ساعت رانندگی را نخواهد گرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا