ممنوعیت فروش 20 ماده خوراکی در بوفه مدارس

 دکتر خسرو صادق‌نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید در گفتگو با ایسنا گفت: «در سال تحصیلی گذشته بیش از 100 هزار بازرسی از بوفه مدارس انجام شد و امسال شرایط بوفه‌ها را سخت‌گیرانه‌تر کنترل می‌کنیم، به‌طوری که ورود 20 قلم از مواد غذایی به بوفه‌ها را ممنوع اعلام کرده‌ایم.»

او از جمله مواد خوراکی که فروش آن‌ها در بوفه‌های مدارس ممنوع شده است، به چیپس، پفک و بستنی یخی اشاره کرد و از آن‌ها به عنوان نمونه‌هایی از 20 ماده خوراکی ممنوع‌شده نام برد.

صادق‌نیت همچنین از مسئولان آموزش و پرورش درخواست کرد که بر ابعاد و امکانات بوفه‌های مدارس نظارت کافی داشته باشند تا در شرایط مناسبی ساخته شوند و از حداقل استانداردها نیز برخوردار باشند.

صادق‌نیت در یک برنامه تلویزیونی نیز به موضوع مواد خوراکی مضر و آسیب‌رسان در بوفه‌های مدارس اشاره کرد و گفت که فروش همۀ آن‌ها ممنوع شده است.

اهمیت تغذیه مناسب در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. به‌طوری‌که عوارض ناشی از کمبود مواد غذایی ضروری در کودکان، معمولاً شدیدتر و جبران‌ناپذیرتر خواهد بود.

مصرف غذاها و خوراکی‌های ناسالم می‌تواند منجر به نوعی سوء‌تغذیه شود که بر اثر آن، سیستم ایمنی به بدن حمله می‌کند.

کارشناسان سلامت همواره نسبت به مضرات مصرف خوراکی‌های ناسالم هشدار داده‌اند. تاثیرات مصرف این خوراکی‌ها علاوه بر آن‌که موجب افزایش سطح کلسترول و سفت شدن عروق می‌شود می‌تواند فرد را دچار نوعی سوء تغذیه کند که بر اثر آن بدن مورد حملۀ سیستم ایمنی خودش قرار می‌گیرد.

سیل عظیمی از مواد افزودنی که به انواع محصولات صنعتی از انواع کیک و بیسکوییت گرفته تا چیپس و پفک و انواع آبمیوه و … اضافه می‌شود، می‌تواند در طولانی مدت خطری برای سلامت محسوب شود، به ویژه اگر مصرف این‌گونه محصولات از سنین کودکی آغاز شده باشد.

بنابراین توجیه بوفه‌های مدارس در مورد تهیه میان‌وعده‌های مناسب و ممنوعیت فروش مواد خوراکی مضر در مدارس ضروری است.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا