آلوده‌ترین شهر جهان در ایران قرار دارد

هرساله حدود 3میلیون نفر در جهان جان خود را در اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند. آلودگی هوا، درواقع همان تغییراتی است که مواد شیمیایی و عوامل زیست‌شناختی در طبیعت اتمسفر زمین ایجاد می‌کنند. یکی از این تغییرات که برای سلامتی انسان خطرناک است، تحلیل ‌رفتن لایه اوزون به دلیل آلودگی هوا است.

کشنده‌ترین نوع آلودگی هوا، ذرات بسیار ریز معلقی است که تا عمق ریه نفوذ می‌کنند. اندازه این ذرات معمولاً حتی کوچکتر از 2.5 میکرون است.

افراد مختلف در برابر آلودگی هوا آسیب‌پذیری متفاوتی دارند. بیشترین آمار مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا مربوط به بیماری‌های تنفسی مثل آسم و برونشیت و آلرژی‌های تنفسی و نیز حملات قلبی است.

درخصوص آلودگی‌های شیمیایی میزان آسیبی که به بدن وارد می‌شود ارتباط مستقیم دارد با زمان قرارگیری در معرض آلودگی، اما در مورد آلودگی هوای ناشی از اوزون باید گفت که تقریباً از هر 5 نفر، 3 نفر در جهان با آن در تماسند.

حال به معرفی 10 شهر آلوده جهان می‌پردازیم که سازمان بهداشت جهانی معرفی کرده است. این شهرها به ترتیب از کمترین آلودگی عبارتند از:

10– بائودینگ، چین

شهر بائودینگ در چین، دهمین شهر آلوده‌ جهان معرفی شده است. هوای این شهر به ازاء هر متر مکعب، ۱۲۶ میکروگرم ذرات معلق دارد که بسیار بیشتر از میزان مجاز ۶۰ میکروگرمی توصیه شده توسط «سازمان بهداشت جهانی» است. آلودگی این شهر ریشه مصنوعی دارد.

9- شینگتای، چین

هوای شهر شینگتای نیز در هر مترمکعب دارای ۱۲۸ میکروگرم ذرات معلق است. عامل عمده آلودگی شینگتای، دود و گرد و غبار حاصل از فعالیت کارخانه‌های بی‌شمار شهر و به‌ ویژه معادن و نیروگاه‌های ذغال‌سنگ است.

8- بامیندا، کامرون

بامیندا شهری واقع در کامرون، آلوده‌ترین شهر قاره‌ آفریقا به شمار می‌رود. میزان ذرات معلق هوای این شهر، ۱۳۲ میکروگرم به ازاء هر متر مکعب است. مردم ساکن در این شهر نیز از آلودگی‌های مصنوعی رنج می‌برند.

7- رای‌پور، هند

هفتمین شهر آلوده جهان، رای‌پور در هند است. هوای این شهر در هر مترمکعب، 149 میکرومتر ذرات معلق دارد که ناشی از فعالیت‌های بی‌رویه صنعتی در این شهر است.

6- پتنه، هند

شهر پتنه که مرکز ایالت بهار در هند است، ششمین شهر آلوده جهان است که در هوای آن به ازاء هر مترمکعب، 149 میکرومتر ذرات معلق موجود است. عامل اصلی ایجاد آلودگی در این شهر تعدد بیش از حد خودروهای فرسوده، ترافیک شدید و عدم رعایت قوانین مربوط به آلودگی است.

5-  الجبیل، عربستان سعودی

عربستان سعودی صاحب پنجمین شهر آلوده جهان است. میزان ذرات معلق موجود در هوای این شهر، ۱۵۲ میکروگرم بر هر متر مکعب است. علت اصلی آلودگی هوای این شهر ریشه صنعتی دارد. الجبیل بزرگترین شهر صنعتی خاورمیانه است که چهارمین شرکت بزرگ پتروشیمی جهان را نیز در اختیار دارد.

4- ریاض، عربستان سعودی

ریاض، پایتخت عربستان سعودی و چهارمین شهر آلوده جهان است که به ازاء هر مترمکعب از هوای آن، 156 میکروگرم ذرات معلق وجود دارد. عامل اصلی ایجاد آلودگی هوای این شهر مصنوعی است و ترافیک سنگین و وجود صنایع مختلف عنوان شده است، اما موقعیت مکانی ریاض و نزدیکی آن به صحرای عربستان نیز باعث بروز آلودگی هوای طبیعی برای این شهر شده است.

3- الله‌آباد، هند

سومین شهر آلوده جهان، الله آباد هند است که شهری مذهبی و واقع در ایالت اوتار پرادش است. هوای این شهر بسیار سمی گزارش شده است به‌طوری‌که در هر مترمکعب آن، 170 میکرومتر ذرات معلق موجود است. آلودگی شدید صنعتی و عدم آگاهی مردم از رعایت اصول مرتبط با آلودگی هوا، وضعیت وخیمی برای این شهر به وجود آورده است.

2- گوالیور، هند

شهر گوالیور نیز واقع در ایالت مادایا پرادش هند است که دومین شهر آلوده‌ جهان محسوب می‌شود. هوای این شهر به ازاء هر مترمکعب، میزان ۱۷۶ میکرومتر ذرات معلق دارد. به گزارش سازمان بهداشت جهانی علت اصلی آلودگی بسیار بالای این شهر، تراکم بالای ساختمان‌های مسکونی و کمبود درخت در این شهر است.

1- زابل، ایران

و اما آلوده‌ترین شهر جهان، زابل، واقع در استان سیستان و بلوچستان ایران است که به گزارش سازمان بهداشت جهانی در هر مترمکعب از هوای آن، به میزان ۲۱۷ میکروگرم ذرات معلق وجود دارد. این عدد، رقمی بسیار بیشتر از محدودۀ استاندارد ۶۰ میکروگرمی بر هر متر مکعب است که توسط سازمان بهداشت جهانی مشخص شده است. زابل تحت تأثیر بادهای 120 روزه‌ای قرار دارد که در تابستان بروز کرده و بر آلودگی آن به شدت می‌افزاید. همچنین تغییرات آب و هوایی و خشکسالی که باعث خشک شدن دریاچه‌ هامون شده است، باعث بروز آلودگی بیشتر در این شهر شده است.

گزارش: غزال غضنفری