اگر اسنپ و تپ سی را نداشتیم، اوبر جایگزین می‌شد

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی طی سخنرانی در مراسم اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه و پارک‌های علم و فناوری کشور عنوان کرد: شبکه علمی ظرفیتی مناسب به منظور حل مشکلات است و در حال انجام فرآیندهایی برای رشد شبکه علمی هستیم تا این سیستم به عنوان اپراتور دانشگاهی پیاده سازی و مورد استفاده دانشگاه‌های سراسر کشور قرار گیرد که می‌تواند بالا رفتن کیفیت و سطح خدمات فناوری اطلاعات دانشگاه‌ها را در پی داشته باشد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه استقبال در شهرها نسبت به شبکه علمی عجیب است، گفت: مردم در شهرهایی مثل تهران که امکانات بسیار زیادی وجود دارد، علاقه‌ای به اتصال به شبکه ندارند در حالی که در شهرستان‌ها که امکانات پایین است، علاقه زیادی برای اتصال به شبکه علمی وجود دارد. دانشگاه‌های ایران دارای مشکلات بسیار زیادی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند که یکی از مهمترین آن‌ها استفاده از شبکه قدیمی رادیویی است که باعث شده تا سرعت اتصال محدود باشد و تنها راه حل آن استفاده از شبکه نسل جدید، شبکه فیبر نوری است که هزینه بالا و انحصار شرکت مخابرات ایران را به دنبال دارد و همین مسئله باعث شده تا دانشگاه‌های سراسر کشور نسبت به سایر نقاط پیشرفته دنیا عقب ماندگی خاصی داشته باشند.

آذری جهرمی با اشاره به ثبت پروانه‌ای با کمک سازمان تنظیم مقررات رادیویی برای حل مشکلات فیبر نوری دانشگاه‌ها اظهار داشت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تلاش است تا ویترین ارتباطات کشور را ساماندهی کند و به همین منظور پروانه‌ای ایجاد شده است تا با استفاده از آن دانشگاه‌ها بتوانند از شبکه فیبر نوری استفاده کنند و هزینه آن را به صورت اقساطی و ماهیانه پرداخت کنند که می‌تواند در تجهیز بیشتر دانشگاه‌های کشور به نسل جدید شبکه اتصال کمک کند.

وی تاکید کرد: مردم ایران تشنه فناوری و کسب و کارهای کاربردی و جدید هستند، ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که منتظر باشید تا بخش خصوصی یا دولتی نمونه داخلی یک سیستم کاربردی را راه اندازی کند که البته نشانه بسیار خوبی به شمار می‌رود و حاکی از این مسئله است که بازار فضای مجازی بزگ است، این بازار اقتصاد و اشتغال خوبی برای کشور به دنبال دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که کسب و کارهای نوپا اهمیت بسیار زیادی دارند گفت: کسب و کارهای نوپا تجلی ارتباط بخش فناوری اطلاعات با تولید، خدمات و صنعت هستند. کسب و کارهای نوپا یا استارت آپ‌ها با ایده‌های خلاقانه در حوزه فناوری در حال فعالیت هستند و از ظرفیت فضای مجازی استفاده می‌کنند، نمونه این مسئله را می‌توان در اسنپ و تپ سی به عنوان دو سیستم درخواست تاکسی به صورت آنلاین یافت که توانسته‌اند تا بخش بزرگی از حمل و نقل را در اختیار داشته باشند و نیاز مردم را بر طرف کنند.

آذری جهرمی در رابطه با حضور کسب و کارهای اینترنتی ایرانی تصریح کرد: در صورتی که امروز ما کسب و کارهای داخلی مثل اسنپ و تپ سی را نداشتیم، اوبر به عنوان سیستمی خارجی جایگزین آن‌ها می‌شد. همچنین اگر ما کسب و کار بزرگی در حوزه پیام رسان داشتیم، می‌توانستیم درآمد ۳۵۰۰ میلیارد تومانی تلگرام را در ایران داشته باشیم؛ در حقیقت ما باید از ظرفیت داخل استفاده کنیم چرا که اگر شرکتی خارجی در بازار کسب و کارهای ایران وارد شود، ما از ظرفیت‌ها استفاده نکرده‌ایم و بازار را از دست داده‌ایم.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها نقش بسیار زیادی در حوزه فناوری اطلاعات دارند، گفت: در ایران ۱۷ درصد از دانشجویان مشغول به کار به صورت مستقیم با فناوری اطلاعات درگیر هستند. در صدد هستیم تا در پایان سال ۱۴۰۰ بتوانیم ۳ تا ۵ شرکت بین المللی با اقتصاد بالای ۱ میلیون دلار برای هدف‌گیری بازار داخلی و خارجی و با بهره گیری از ظرفیت‌های نیروی موجود در دانشگاه‌ها داشته باشیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به شبکه علمی کشور یادآور شد: شبکه علمی کشور ماموریت مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با دانشگاه‌های کشور به منظور پیاده سازی و گسترش سرویس‌ها و امکانات است.

محمد جواد آذری جهرمی در پایان در رابطه با حضور شرکت‌های سرمایه گذاری خارجی در حوزه ICT خاطر نشان کرد: شرکت‌های خارجی فعال در حوزه سرمایه گذاری کلان علاقه بسیار زیادی به حضور و سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران دارند، چرا که می‌آیند و بعد سود بزرگی به دست می‌آورند و این سود را از کشور خارج می‌کنند و ما نیز علاقه‌مند به سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی در حوزه ICT کشور ایران هستیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا