جداسازی اجزای نمونه‌های خون با امواج صوتی در چند دقیقه

به گزارش سیناپرس به نقل ازایسنا، تیمی از محققان دانشگاه ام.آی.تی در سال‌های گذشته موفق شده‌ بودند با استفاده از امواج صوتی سلول‌های خونی را جدا کنند، حال همان تیم در ادامه تحقیقات خود با همکاری چندین موسسه دیگر موفق شدند این فناوری را یک گام به جلوتر ببرند و دیگر اجزای نمونه‌های خون نظیر "اگزوسام"(Exosome) را نیز جدا کنند.

این پیشرفت می‌تواند در تشخیص سریع بیماری‌های مرتبط با اعصاب و همچنین سرطان بسیار کمک‌کننده باشد.

این فرایند تمرکز ویژه‌ای بر روی جداسازی اگزوسام دارد. این مواد نانوبسته‌های حامل پروتئین هستند و یکی از مهمترین عوامل ایجاد بیماری‌ها، مشکلاتی است که اول در این ناقل‌های پروتئین دیده می‌شود.

دکتر "مینگ دائو"(Ming Dao)، محقق ارشد این پروژه گفت: این مواد اولین محلی هستند که مشکل در آنها ایجاد می‌شود، اگر بتوان آنها را از خون جدا کرده و به صورت مجزا مورد بررسی قرار داد، می‌توان به درک درستی از نحوه عملکرد آنها دست پیدا کرد.

در حالت معمول این جداسازی از نمونه‌های خون نیاز به سانتریفیوژهای پرسرعت دارد که دستگاه‌های بزرگی هستند و حمل آنها مشکل است و حدود 24 ساعت زمان می‌برد. نکته مهم‌تر در رابطه با روش معمول فعلی، این است که معمولا اگزوسام‌ها در این فرایند آسیب می‌بینند و تعداد کمی از آنها به طور کامل و سالم جدا می‌شوند.

امواج صوتی آکوستیک این کار را بسیار روان‌تر انجام می‌دهند و مدت زمان اعمال نیرو به اگزوسام‌ها در حدود یک ثانیه و حتی کمتر خواهد بود که یک پیشرفت قابل توجه محسوب می‌شود.

محققان برای این جداسازی، یک ماژول جدید به دستگاه جداساز قبلی خود اضافه کرده‌اند که با انتشار پالس‌های صوتی با فرکانس بالا، اگزوسام‌ها را به خوبی از نمونه خون جدا می‌کند.

با استفاده از این وسیله جداسازی اگزوسام‌ها در کمتر از 25 دقیقه انجام می‌شود و عملا یک روش سریع، ارزان و بهینه برای آنالیز نمونه‌های خون در دسترس محققان قرار می‌گیرد.

محققان این تیم در ادامه تلاش‌های خود به بررسی "نشانگرهای زیستی"(Biomarkers) که عامل ایجا بیماری‌های مختلف هستند، می‌پردازند.نتایج این تحقیق در نشریه علمی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا