رتبه سوم خراسان رضوی در ذخیره سازی خون بند ناف

علیرضا حسنخانی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیمارستان بنت الهدی مشهد از حدود یک سال گذشته نمایندگی شرکت فناوری بنیاخته های رویان با هدف جمع آوری و ذخیره خون بند ناف در استان خراسان رضوی را عهده دار شده است.

وی اظهار کرد: استان های تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب بالاترین ذخیره خون بند ناف در کشور را دارند.
وی گفت: تاکنون 80 هزار خون بندناف در بانک خون پژوهشگاه رویان تهران ذخیره سازی شده که از استان های مختلف کشور جمع آوری شده است.
حسنخانی افزود: خون بند ناف منبع مهم اخذ سلولهای بنیادی است که در درمان بیماریهای مختلف کاربرد دارد.
وی با اشاره به فرآیند جمع آوری خون بند ناف از مادران باردار اظهار کرد: برای این منظور مادر باردار در هفته 36 بارداری باید مراجعه کرده و پس از تایید آزمایش های مربوطه، خون بند ناف در هنگام به دنیا آمدن نوزاد جدا شده و برای ذخیره سازی به تهران ارسال گردد.
وی گفت: استفاده از خون بندناف برای اخذ سلولهای بنیادی تا 20 سال کاربرد دارد.
حسنخانی هزینه اولیه نگهداری خون بند ناف را 25 میلیون و 500 هزار ریال عنوان کرد و افزود: پس از نگهداری در بانک خون هر خانواده سالانه باید مبلغ یک میلیون و 600 هزار ریال برای شارژ پرداخت کند.
وی اظهار کرد: خراسان رضوی نخستین استان در کشور است که هزینه اولیه نگهداری خون بند ناف را به صورت تقسیطی از خانواده ها اخذ می کند و از یک سال گذشته ذخیره سازی خون بند ناف در این استان نسبت به گذشته رشد چند برابری داشته است.
شرکت فناوری بنیاخته های رویان در سال 1384 با هدف جمع آوری و ذخیره سازی خون بند ناف فعالیت خود را در کشور آغاز کرده و نمایندگی این شرکت در استان های مختلف کشور فعال است.
فعالیت نمایندگی شرکت بنیاخته های رویان در استان خراسان رضوی از سال 1385 با همکاری جهاد دانشگاهی مشهد آغاز شد و از حدود یک سال گذشته این مسئولیت را بیمارستان بنت الهدی عهده دار شده است.
سلولهای بنیادی ابتدایی ‌ترین سلول ‌های سازنده بدن هستند که در طول دوره رشد جنینی پرورش یافته و تبدیل به سلولهای بالغ می‌ شوند و خون بند ناف منبع مهم برای تولید سلولهای بنیادی به شمار می رود.
سلولهای بنیادی هم اکنون در درمان بیش از 40 بیماری نظیر بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان ها، بیماریهای عصبی و مغزی، بیماریهای خونی، استخوانی و مفصلی کاربرد دارند.
بیمارستان بنت الهدی نخستین بیمارستان خصوصی مشهد است که در سال 1337 تاسیس شده و هم اکنون دارای 100 تخت بیمارستانی دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا