بی‌خوابی، عامل تشدید دردهای مزمن

در این مطالعه پژوهشگران با اندازه ‌گیری شدت حساسیت افراد نسبت به درد در بیش از 10000 نفر، دریافتند کسانی که مشکل بی‌خوابی دارند، حساسیت بیشتری نسبت به درد در مقایسه با دیگران نشان می‌دهند. افرادی که تجربه دردهای مزمن را همزمان با بی‌خوابی داشتند، به طور فزاینده‌ای نسبت به درد حساس‌تر بودند.

یافته‌های مطالعه نشان می‌دهد بهبود بخشیدن خواب در بین بیماران با دردهای مزمن و بالعکس کاملا ضروری است. به نظر می‌رسد تحمل درد به طول مدتی که نیاز است تا شخص به خواب رود ارتباط دارد.

در این مطالعه، محققان ابتدا درباره تجربه بی‌خوابی شرکت‌کنندگان و اینکه معمولا چقدر طول می‌کشد تا به خواب روند و مسائل دیگر مربوط به خواب پرسشهایی مطرح کردند. شرکت‌کنندگان باید به این سوالات که مربوط به یک سال گذشته بود امتیاز می‌دادند. آنها برای امتیاز دادن از کلماتی نظیر «هرگز» یا «یک بار در هفته» و مانند آن استفاده می‌کردند. در پایان، معلوم شد 10.5 درصد از شرکت‌کنندگان از اختلال بی‌خوابی رنج می‌برند.

پس از آن شرکت‌کنندگان آزمون «آب یخ و فشار خون» را انجام دادند. این آزمون روشی استاندارد برای بررسی دردهای مزمن است که در آن از بیمار خواسته می‌شود در زمان معین – معمولا یک دقیقه – دستهای خود را در آب یخ قرار دهد و همزمان فشار خون و شدت ضربان قلب او را اندازه می‌گیرند. این آزمون نشان می‌دهد کسانی که زودتر از دیگران دستهای خود را از آب خارج می‌کنند، تحمل کمتری نسبت به درد دارند. در این مطالعه قرار شد شرکت‌کنندگان دست خود را به مدت 106 ثانیه در آب 3 درجه سانتیگراد قرار دهند.

نتایج نشان داد 42 درصد از بیماران که مشکل بی‌خوابی داشتند قبل از 106 ثانیه دست خود را از آب خارج کردند، حال آنکه تنها 31 درصد از کل داوطلبان چنین رفتاری داشتند. این حساسیت نسبت به درد در افرادی‌ که بی‌خوابی در آنها اغلب یا همیشه اتفاق می‌افتاد بیشتر بود. به عنوان مثال افرادی که یک بار در هفته مشکل بی‌خوابی داشتند 52 درصد بیشتر از سایرین احتمال داشت دست خود را زودتر از آب خارج کنند و این مقدار برای کسانی که ماهی یک بار دچار بی‌خوابی می‌شدند به 24 درصد می‌رسید.

بر اساس این مطالعه، مجموع زمانی که افراد صرف خوابیدن می‌کردند، هیچ تاثیری روی تحمل‌پذیری آنان روی درد نداشت. از طرفی افرادی که همزمان مشکل بی‌خوابی و دردهای مزمن داشتند دو برابر بیشتر از دیگران احتمال داشت زودتر از 106 ثانیه دستهای خود را از آب خارج کنند. این اثر، «هم افزایی» نامیده می‌شود و توصیف کننده شرایطی است که در آن دو عامل با هم ترکیب شده و شرایطی را به وجود می‌آورند که اثر بزرگتری نسبت به هر کدام از دو عامل دارد.

هم‌افزایی دردهای مزمن و اختلالات خواب نشان می‌دهد که پزشکان باید برای درمان این افراد هر دو مشکل را به طور جداگانه بررسی کنند. بنابراین در مطالعات آینده نه تنها پیامدهای بالینی که باید نقش انتقال دهنده‌های عصبی در رخ دادن همزمان اختلالات خواب و دردهای مزمن نیز بررسی شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا