پیشرفت آهسته تر گرمایش جهانی نسبت به تصورات پیشین

تحقیقات جدید نشان داده که زمین بسیار آهسته تر از پیش بینی این مدلها در حال گرم شدن است؛ به این معنی که شانس سیاره زمین برای رسیدن به هدف تعیین شده در معاهده آب و هوایی پاریس مبتنی بر محدود نگه داشتن گرمایش زمین تا 1.5 درجه بالاتر از سطوح صنعتی امکانپذیر است.
به گفته دانشمندان، احتمالا مدلهای قدیمی بیشتر طرفدار گرمایش بیشتر بوده اند.
مطالعه ای که به تازگی در مجله Nature Geoscience منتشر شده، خطر تهدیدات اب و هوایی بر محیط زیست را دست‌کم نگرفته و بر کاهش انتشارات گازهایی گلخانه ای تاکید دارد.
اما یافته های آن نشان میدهد که این خطر احتمالا به دقت تصورات پیشین نبوده است.
مایلز آلن، استاد علوم ژئوسیستم دانشگاه آکسفورد و یکی از مولفین این مطالعه در گفتگو با روزنامه تایمز گفت: تسریع گرمایش زمین پس از سال 2000 طبق مدلهای رایانه ای قدیمی مشاهده نشده است.
پیش بینی های اولیه بر اساس 12 مدل رایانه ای جداگانه بود که توسط دانشگاهها و موسسات دولتی در سراسر جهان طراحی شده بود وپس از 10 سال نیز هم قرار گرفت. بنابراین عجیب نیست که کمی با مشاهدات کنونی متفاوت باشد.
مایکل گراب، استاد انرژی بین آلمانی و تغییرات اب و هوایی در کالج دانشگاهی لندن و یکی دیگر از مولفان این تحقیق اذعان کرده مدل پیش بینی قبلی او در مورد افزایش دما کمی زیاده روی کرده است.
پرفسور گراب در نشست آب و هوایی پاریس در سال 2015 گفته بود: همه شواهد 15 سال اخیر من را به این نتیجه رسانده اند که دستیابی به حد1.5 درصدی با دموکراسی ناسازگار است.
وی اما به تایمز اظهار کرد: با تغییر واقعیات، من نیز ذهنیتم را عوض کردم. هنوز دستیابی سریع به این گونه تغییرات بسیار مشکل است اما اکنون در جایگاه بهتری نسبت به تصور من قرار دارد.
گراب در ادامه گفت که ارزیابی مجدد موقعیت برای کشورهایی که در سطح پایینتر نسبت به دریا قرار دارند و جزایر اقیانوس آرام که با افزایش گرمایش زمین در خطر رفتن به زیر آب قرار دارند، خبر خوبی بود.
در سناریوی قبلی، زمین تنها می توانست پس از سال 2015 تنها 70 میلیارد تن کربن تولید کند تا دما نسبت به سطوح پیش صنعتی فقط 1.5 درصد افزایش یابد. اما ارزیابی جدید به بودجه کربن اجازه انتشار 240 میلیارد تن کربن بیشتر را داده که به معنی 20 سال انتشار پیش از عبور از حد 1.5 درجه است.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا