دفاع دانشگاهیان آمریکایی از حق تحصیل ایران و پنج کشور مسلمان دیگر

دوتالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا طی فرمانی عجیب و به بهانه مبارزه با تروریسم در کشورش خواهان منع ورود شهروندان شش کشور ایران، سوریه، سودان، سومالی، لیبی و یمن به آمریکا شد.

دانشگاههای آمریکا از جمله بوستون، براندی، براون، باکنل، کارنگی ملون، کیس وسترن رزرو، کلمبیا، کرنل، دارتموث، دوک، اموری، جورج واشنگتن، جورج تاون، هاروارد، جانزهاپکینز، نورث وسترن، نورث ایسترن، پرینستون، رایس، استنفورد، تافتز، دانشگاه شیکاگو،دانشگاه میشیگان، ذلتشگاه جنوب کالیفرنیا، دانشگاه واشنگتن در سن لوئیز، ییل، کالج میدلبری، موسسه فناوری ماساچوست و موسسه پلی تکنیک ورکستر این نامه را امضا کرده اند.

در این بیانیه بصورت مکرر و تقریبا 14 بار به نام ایران اشاره شده است.

در متن این نامه به اهمیت جذب دانشجویان، اساتید، کارکنان و دانشمندان بین المللی برای دانشگاههای آمریکایی اشاره شده و سهمی که این اساتید در به اشتراک گذاری بینش های مهم در مورد شرایط، سنت ها و ارزشها و شیوه های فرهنگی ملل خود دارند. آن ها اذعان دارند که کار این اساتید خارجی از طریق همکاری های میان مرزی به پیشرفت های مهمی در تمام رشته ها از علم وفناوری گرفته تا هنر و مقالات منجر شده است.

همچنین دانشجویانی که در این دانشگاهها تحصیل کرده اند، یا به عنوان رهبرانی در کسب و کار، پزشکی، سیاست و حوزه های دیگر به کشور خود بازگشته اند یا اینکه در آمریکا باقی مانده و پیشرفت های مهمی در رشته های مختلف را برای این کشور یه ارمغان آورده اند.

در این نامه آمده که بسیاری از برندگان نوبل آمریکایی شامل مهاجرین بوده اند و همچنین بطور مستقیم به نام مرحوم مریم میرزاخانی اشاره شده که یکی از اساتید دانشگاه پرینستون بود و در سال  2014 توانست به عنوان اولین زن، جایزه معتبری را که به نوبل ریاضی معروف است، بدست بیاورد.

همچنین دانشجویان و اساتید ایرانی زیادی در دانشگاههای معتبر آمریکا مشغول به کار هستند که محدودیت جدید، آینده شغلی و تحصیلی آن ها را مبهم کرده است. برای مثال 22 انشمند ایرانی در دانشگاه نورث وسترن مشغول به کار و همکاری هستند و 45 دانشجوی ایرانی در این دانشگاه، 168 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و 22 مورد تیز در دانشگاه شیکاگو تحصیل می کنند.

دانشگاهیان معترض در متن نامه خود آورده اند که فرمان جدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای حفاظت از کشور در برابر ورود تروریست های خارجی که شش کشور ایران، سوریه، سومالی، سودان، لیبی و یمین را محدود کرده، در حقیقت مانع از جذب افراد نخبه از سراسر جهان و کاهش آموزش رهبران آینده خواهد شد. این فرمان با ارزش های دانشگاههای آمریکا مبنی بر آزادی مذهب و قومیت و مساوات تناقض دارد و این امر باعث شده که کشورهای دیگر به جذب نخبگان بپردازند. همچنین بسیاری از دانشمندان دیگر نیز در اعتراض به این فرمان، حضور در نشست های برگزار شده در این کشور را تحریم کرده اند.

در انتها، دانشگاهیان اعلام کرده اند که اگر امنیت و ایمنی دانشگاهها یا شهرهای محل اقامت آنها تامین نباشد، دیگر نمی توانند محیط مشهور آموزشی خود را مانند سابق حفظ کنند. آن ها با تاکید بر این که فرمان جدید به ناحق ورود دانشجویان، اساتید و دانشمندان این شش کشور را تحریم کرده، از دادگاه خواسته اند تا در مورد این فرمان تجدیدنظر کند.

 

مترجم: سمانه سالاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا