نشست علمی- تخصصی طرح ملی توسعه گیاهان دارویی برگزار شد

این نشست علمی- تخصصی با حضور دکتر پیمان یوسفی آذر، مشاور وزیر کشاورزی و مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی، دکتر داراب یزدانی، عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، دکتر محمدصادق بیجندی، رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان جهاد دانشگاهی، جمعی از فعالان حوزه گیاهان دارویی و اصحاب رسانه برگزار شد.

دکتر بیجندی در ابتدای این نشست گفت: سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از سازمانی های قدیمی کشور، در حوزه اشتغال، فناوری و تجاری سازی فعالیت می کند. همینجا از فرصت استفاده کرده و برای تحقق اهداف بلند و ارزشمند نظام، بخصوص در حوزه گیاهان دارویی اعلام آمادگی می کنیم تا در تعامل و هم افزایی با نهادهای دیگر، بتوانیم اتفاقات خوبی برای مجموعه کشور رقم بزنیم.

در ادامه این نشست، دکتر داراب یزدانی، عضو هیأت علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی که دبیری علمی این نشست را برعهده داشت، تأکید کرد: موضوع گیاهان دارویی در کشور ما یک موضوع قدیمی محسوب شده و در هر برنامه توسعه کشور، موضوع کشاورزی و گیاهان دارویی، در اولویت مباحث کشاورزی بوده است.

دکتر یزدانی افزود: موضوع گیاهان دارویی با بحث اشتغال گره خورده است؛ حوزه کشاورزی طی 10 سال گذشته با کاهش 5.6 درصدی نرخ اشتغال مواجه بوده است. در حوزه گیاهان دارویی آمار دقیقی نداریم، اما به نظر می رسد که این حوزه از نظر اشتغال رشد داشته است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی گفت: وقتی در مورد توسعه گیاهان دارویی صحبت می کنیم، موضوعاتی مانند افزایش سطح زیر کشت، بحث تغییرات اقلیم و کمبود آب در کشور مطرح می شوند. یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان گیاهان دارویی همیشه این بوده که بازار ثابت و مطمئنی برای فروش محصولاتشان ندارد. به محض اینکه صحبت از کشت گیاهان دارویی می شود، اولین سوال کشاورز این است که محصول را کجا باید بفروشم؟ یکی دیگر از مشکلات این بخش این است که نمی توانیم محصول یکدست پیدا کنیم، بخاطر اینکه مزارع یکدست نداریم و وقتی مزارع بزرگ و یکدست وجود نداشته باشد، مکانیزاسیون هم امکانپذیر نخواهد بود؛ دراین شرایط نمی توانیم هزینه تولید را پایین بیاوریم.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی افزود: باید به این نکات توجه کنیم: آیا گیاهی که قرار است کشت شود، از نظر اقلیمی منطبق با نیاز کشور و فرآوری صادرات است؟ آیا محصولی که تولید می شود، قابل رقابت با  محصولات خارجی هست؟ دیگر نمی توانیم فقط داخلی فکر کنیم، بلکه باید تفکر منطقه ای و جهانی داشته باشیم.

دکتر یزدانی تأکید کرد: برنامه ای که دکتر یوسفی آذر به عنوان مجری "طرح ملی توسعه گیاهان دارویی" در پیش گرفته اند، حرکت تک بعدی نبوده و از همه صنوف، نگرش ها، سازمان ها، وزارتخانه ها و شرکت ها در آن حضور دارند و تلاش شده است که از تمام ظرفیت های موجود در کشور استفاده شود. این توانایی در همکاران این طرح وجود دارد و باید تلاش کنیم با همکاری هم، تک تک مشکلات موجود را برطرف کنیم.

 

گزارش: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا