درخشش سابقه علمی داروسازی ایران از گذشته تا امروز

سینا پرس: پنجم شهريورماه زاد روز حکیم محمد زكرياي رازي فيلسوف و دانشمند بزرگ مسلمان ايراني و روز داروساز بهانه ای شد تا خبرنگار سیناپرس گفت و گویی با دکتر شهاب الدین جنیدی، دبیر انجمن داروسازان تهران اختصاص دهد.

 

روزگاری ایران صاحب تابناک ترین ستاره های طب اسلامی همچون حکیم ابوبکرمحمدبن زکریای رازی و بوعلی حسین ابن سینا بود. امروز چطور آیا نشانی از آن اقتدار علمی در ایران دیده می شود؟

بله همین طور است. خوشبختانه ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه دارویی فعالیت های چشمگیر داشته ایم. پیش از این دانش ساخت بسیاری از داروها در انحصار برخی کشورهای پیشرفته بود اما اکنون با بومی سازی و تولید داخل، ساخت بسیاری از داروها از انحصار شرکت های خارجی بیرون رفته و داروسازان برجسته ایرانی هم توانسته اند علاوه بر تولید داروهای معمولی حتی با ورود به دانش تولید داروهای نو ترکیب و نانو دارو گام های موثری برای خودکفایی بردارند.

قرار است با این دستاورد به کجا برسیم؟

به تبع افزایش کیفیت دارو و به دنبال آن رسیدن به صادرات معقول نتیجه ارزآوری قابل قبولی هم می تواند به دنبال داشته باشد که این امر می تواند کمک قابل توجهی به حوزه دارویی کشور کند و بسیاری از مشکلات بیماران و جامعه را برطرف کند.

 

در حال حاضر وضعیت دارویی کشور و بازار محصولات دارویی برای بیماران به خصوص بیماران بیماری های خاص چگونه است؟

سال 93 را می توان سال برون رفت از معضلات دارویی و به آرامش رسیدن نسبی وضعیت دارویی کشور نام برد . از طرف دیگر با رونمایی بسیاری از داروهای نو ترکیب و خلق نو آوری های جدید در زمینه  ساخت داروهای بیماران بد خیم و هورمونی، ضد حساسیت و بعضی از داروهای کم خونی، امید رسیدن به اوج نقطه بالندگی در کشور تقویت شده است. همچنین خوشبختانه با عنایب خاص دولت میزان برداشت از جیب بیماران برای حمایت از قشر آسیب پذیر کاهش یافت و فرانشیز(گونه ای از کسب و کار است که بر پایه آن به یک شرکت اختیارداده می‌شود تا تولیدات یا فراورده‌های شرکت دیگر را بفروشد و در برابر آن مبلغی دریافت کنند این مبلغ را فرانشیز می‌گویند) بسیاری از داروها از30 به 10 درصد کاهش یافت حتی این میزان در برخی از بیماری های خاص و صعب العلاج صفر است یعنی بسیاری از داروهای بیماران صعب العلاج و خاص با پرداخت ناچیز یا رایگان به دست بیماران رسید.تعامل بین وزارت رفاه، کار و امور و اجتماعی و وزرات بهداشت و مسوولان سازمان غذا و دارو تاکنون اتفاق نیافتاده بود اما بی شک این مورد یکی از نقاط عطف نظام سلامت در امر دارو است که با مدیریت به موقع، مسوولان توانسته اند این منابع را در جایی مناسب هزینه کنند. از طرف دیگر موسسات دانش بنیان و دانشکده های داروسازی هم با انجام تحقیقات و مقالات متعدد در موسسات بین المللی حضور فعال وموثر داشته اند.

 

در حال حاضر برای رفع مشکلات این حوزه چه اقدامات اساسی نیاز است؟

در حال حاضر نظام سلامت با اتکا به دانش و توانایی داروسازان در حوزه صنعت تولید دارو و با امکانات به وجود آمده در صنایع پخش و ارایه خدمات دارویی دربخش بیمارستان ها و حضور داروسازان بالینی و همچنین حضور فنی مسوولان داروخانه های سرپایی برای ارایه دارو به بیماران سرپایی، گام های موثرتربرداشته است بنابراین به نظر می رسد با توجه به حضور جوانان نخبه در رشته داروسازی بتوانیم با استفاده از دانش این افراد و همکاران داروساز برای ارتقا شاخص های نظام سلامت اقدامات مناسب را انجام دهیم که این امر نیاز به تعامل دیگر اعضای فعال نظام سلامت، بازبینی قوانین و آیین نامه ها دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا