استفاده از تکنولوژی اسکن دیجیتال در باستان شناسی

باستان شناسان چینی در جدید ترین حفاری های پژوهشی خود از سیستم تکنولوژی دیجیتال اسکن لایه های زیر زمین برای انجام حفاری در منطقه باستانی ژی آن Xi'an استفاده کرده اند . این حفاری در محل آرامگاه پادشاه مشهور این کشور و نخستین امپراطور چین یعنی چین شی خوانگ دی انجام می شود .

این محوطه که بخش شماره دو نامیده می شود در نزدیکی مقبره اصلی این پادشاه که ارتش مشهور سفالین وی در آن کشف شده بود قرار داشته و حفاری های قبلی در فاصله میانی سال های  1994 تا 2008 در این محل انجام شده و منجر به کشف سربازانی سفالی جدید با صورت هائی رنگی شده بود .

به گفته ژو سی هونگ Zhu Sihong سرپرست این تیم پژوهشی ، استفاده از سیستم جدید تکنولوژی اسکن زمین نقش مهمی در این مرحله از حفاری ها ایفا می کند . در این سیستم جدید ، تیم باستان شناسان از  دستگاه دیجیتال اسکنر استفاده کرده و اشیا و سازه های موجود در زیر زمین را قبل از آغاز خاکبرداری و حفاری ، مشاهده می کنند . به این ترتیب ، باستان شناسان پیش از آغاز حفاری، از   اشیا و اجسامی چه که قرار است با آن  رو به رو شوند ، آگاهی یافته و بهتر عمل می کنند .

بر اساس اسکن های انجام شده ، مشخص شد که در این محل بیش از یک هزار و 400 سرباز سفالین  و 89 ارابه در زیر خاک قرار دارد که در انتظار آزاد سازی هستند . در این محل طی حفاری های گذشته ، سربازانی که صورتشان با رنگ سبز منقوش شده بود به دست آمده است .  

لازم به توضیح است که این محوطه تاریخی در ژی یان Xi'an واقع در شمال غرب چین و ایالت شاناکسی Shaanxi قرار داشته و  56 کیلومتر مربع مساحت دارد . این محوطه تاریخی ، بزرگترین مجموعه آرامگاهی زیر زمینی در سراسر دنیا محسوب می شود که در سال 1974 کشف شد . بر اساس اطلاعات منتشر شده ، نخستین حفاری علمی انجام شده در محطوه شماره دو این مجموعه ، در سال 1994 میلادی آغاز شده و تا سال 2008 ادامه یافته است . این حفاری به دلیل فقدان و کمبود تجهیزات در این سال متوقف شده بود و امسال مجددا از سر گرفته می شود .

در مقبره چین شی خوانگ دی تا کنون بیش از 7 هزار سرباز سفالین به دست آمده که مشابه آن تا کنون در هیچ یک از آثار باستانی دیگر دیده نشده است .

جهت مشاهده گزارش تصویری از این حفاری ، اینجا را ببینید .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا