استفاده از نانوکامپوزیت کربنی در شیشه و داشبورد خودرو

 کاناتو (Canatu) یکی از شرکت‌های تولید کننده فیلم‌های رسانای شفاف است که اخیراً همکاری نزدیکی با گروه صنعتی شوستر (Schuster) آغاز کرده است. این دو قصد دارند تا صفحات لمسی کپسوله شده سه بعدی برای صنعت خودروسازی تولید کنند.

مدت‌هاست که شرکت‌های خودروسازی به دنبال استفاده از صفحات لمسی در شیشه و داشبورد خودرو هستند اما به دلیل فقدان فناوری مناسب این کار انجام نشده است. اخیراً شرکت کاناتو فیلم‌ رسانای شفافی موسوم به CNBTM را تولید کرده است که دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. این شیشه‌های شفاف از استحکام بالایی برخوردار بوده و خواص کششی مناسبی دارند. این فیلم‌ها که دارای حسگری لمسی سه بعدی هستند به صورت انبوه با فرآیند صنعتی استانداردی تولید می‌شوند.

کاناتو اخیراً این فیلم‌ها را به گونه‌ای طراحی کرده که بتوان از آن در داشبورد، کنسول و شیشه خودرو استفاده کرد. این فیلم‌ها به راحتی قابل شکل‌دهی هستند. در ابتدا این فیلم‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که قابلیت لمسی بودن در آن ایجاد شود. سپس فیلم‌ها شکل‌دهی شده و پخته می‌شوند که برای این کار به یک قالب تزریق می‌شوند. در نهایت محصولی سه بعدی با کارایی چند گانه ایجاد می‌شود.

این فیلم‌ها قابلیت خم‌شدن تا یک میلیمتر را دارند و می‌توان از آن‌ها برای بخش‌های مختلف خودرو استفاده کرد. ویژگی‌های این فیلم‌ها نسبت به همتایانشان کاملاً متمایز است. برای مثال این CNBTM می‌تواند تا 120 درصد کشیده و قالب‌گیری شود بدون این که هدایت الکتریکی آن دستخوش تغییر شود.

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، گروه صنعتی شوستر، یکی از فعالان عرصه خودروسازی، در حال استفاده از این فناوری در نسل جدید خودروهاست. از آنجایی که کاناتو به عنوان پیشتاز حوزه تولید فیلم‌های شفاف رسانای مبتنی بر نانومواد کربنی است، انتخاب آن از سوی گروه شوستر کاملاً درست است. شرکت کاناتو با استفاده از نانوساختارهای کربنی اقدام به تولید انواع مختلف فیلم‌های شفاف رسانا می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا