عمیق شدن شکاف دیجیتال

بیش از 52 درصد مردم زمین هنوز دسترسی به اینترنت ندارند. کاربران مرد شبکه اینترنت از تعداد زنان بیشتر است و سرعت‌های دسترسی به اینترنت در نقاط مختلف جهان متفاوت است. به گزارش ام. آی. تی تکنولوژی رویو (MIT Technology Review) این‌ها یافته‌های تحقیق تازه‌ای است که سازمان ملل متحد درباره دسترسی به اینترنت منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش اگرچه سرعت متوسط جهانی دسترسی به اینترنت در حدود 7.7 مگابیت بر ثانیه است اما در میان کمینه و بیشینه‌ای که این میانگین آن را بیان می‌کند تفاوتی عظیم وجود دارد. کره جنوبی با سرعت دسترسی متوسط 28.6 مگابیت بر ثانیه پیشتاز سرعت دسترسی به اینترنت است و نیجریه با میانگین یک و نیم مگابیت بر ثانیه در سوی دیگر طیف قرار دارد.

این گزارش هشدار می‌دهد که شکاف دیجیتال اینک در حال تبدیل‌شدن به دره‌ای ژرف برای کاربران دنیای دیجیتال است.

شکاف دیجیتال در دوره زمانی ما عاملی مهم برای توسعه به شمار می‌رود فرصت‌هایی که دسترسی سریع‌تر و بهتر به فضای دیجیتال در اختیار محققان، دانش آموزان، رسانه‌ها، تصمیم گیران و کارآفرینان قرار می‌دهد نه‌تنها عامل مهمی در رشد و توسعه علمی و فناوری که عامل مهمی در توسعه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی به شمار می‌رود.

عدم وجود و توسعه زیرساخت‌های دیجیتال و دسترسی به شبکه‌های اینترنتی می‌تواند اثری دومینو وار داشته باشد به این معنی که کشورهایی با زیرساخت‌های قوی‌تر امکان رشد سریع‌تری را به دست می‌آورند و امکان ارائه و استفاده از محصولاتی را برای شهروندان خود فراهم می‌کنند که به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های کشورهای سوی دیگر این شکاف دیجیتال با تأخیر زمانی و گاهی در هنگامی‌که ارزش آن محصول ازمیان‌رفته و با نسل‌های بعدی جایگزین شده است به آن دسترسی پیدا می‌کنند و در این فاصله کشورهای توسعه‌یافته‌تر گام‌های بعدی را برداشته‌اند و بر فاصله خود افزوده‌اند. بخشی از این محصولات ابزارهای بنیادی برای توسعه کار و تجارت، برخی دیگر ابزارهای لازم برای توسعه فناوری و بخشی دیگر ابزارهایی برای افزایش آگاهی عمومی هستند.

همچنین عدم‌تساوی جنسیتی در دسترسی به منابع آنلاین و اینترنت موضوع هشداردهنده‌ای در سراسر جهان به شمار می‌رود.

شکاف دیجیتال درعین‌حال می‌تواند خطرات امنیتی و اجتماعی به همراه داشته باشد و به نظر می‌رسد توسعه امکان دسترسی به این فضا یکی از مؤلفه‌هایی باشد که چشم‌انداز توسعه آینده را شکل خواهد داد.

 

پوریا ناظمی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا