همکاری برای احیای تالاب هورالعظیم با وزارت نفت ادامه دارد

 معصومه ابتکار در گفت و گو با ایرنا افزود: سال گذشته برای آبرسانی به تالاب هورالعظیم تعدادی از دایک هایی ( آب بند ) که در محدوده تالاب وجود داشتند باز و آب به بستر تالاب وارد شد.وی اظهار کرد:این دایک ها مانع ورود آب به بستر تالاب می شود که از بهمن ماه سال گذشته تعدادی از این دایک ها باز شده است و اکنون بستر تالاب در بخش جنوبی آن آبگیری شده است.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: بازدیدهای مستمر از تالاب نشان می دهد، همچنان آب از این دایک ها وارد بستر پایین دستی تالاب می شود و این همکاری در سالجاری نیز همچنان ادامه خواهد داشت.ابتکار گفت:با مذاکراتی که با وزارت نفت داشتیم مقرر شد تا زمانی که ارتباط آبی دو حوضه بالادست و پایین دست تالاب برقرار شود این روند ادامه یابد و بخش پایین دست تالاب از این دایک ها تغذیه تا هورالعظیم نجات یابد.

شرکت فعال در تالاب هورالعظیم برای استخراج نفت با احداث دایک های مختلف موجب شده است تا آب به بخش پایین دست تالاب نرسد که این مساله موجب خشک شدن وسعت زیادی از تالاب در بخش جنوبی آن شده است.

چندی پیش بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در مراسم گرامیداشت روز زمین پاک و معرفی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز در شانزدهمین همایش ملی تقدیر صنعت سبز اعلام کرد: با خشک کردن تالاب هورالعظیم برای استخراج نفت مخالف هستم چون اجرای آن را خیانت به آیندگان می دانم.
وی اظهار کرد: با حفاری حدود 100 متر در دریا موفق به استخراج نفت می شویم بنابراین می توانیم همین کار را برای استخراج نفت در تالاب هورالعظیم که در نهایت دارای دو متر عمق است انجام دهیم.

هورالعظیم، بزرگترین تالاب استان خوزستان و یکی از بزرگترین تالاب های ایران است، این تالاب در غرب استان خوزستان در انتهای رود کرخه در منطقه مرزی دشت آزادگان بین دو کشور ایران و عراق واقع شده است که حدود یک سوم آن در ایران و بقیه در کشور عراق است.

این تالاب از آب های رود کرخه، دویرچ و بخشی از آبهای اروند رود تغذیه می کند، عمق این تالاب کم است ولی تدریجا در وسط آن به چند متر می رسد، سراسر هورالعظیم با نی پوشیده شده است.مساحت مشخص شده توسط اداره کل محیط زیست خوزستان به عنوان تالاب حدود 118 هزار هکتار است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا