توصیه هایی برای سلامت و نشاط دانش آموزان

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، اصول بهداشتی شامل موارد متعددی است که ازجمله آن می توان به صرف صبحانه کامل و مغذی، صرف تغذیه سالم میان وعده در مدارس، پرهیز از مصرف تنقلات غیرسالم و غذاهای آماده، رعایت اصول بهداشت فردی در استفاده از آبخوری و سرویس بهداشتی و خواب به موقع اشاره کرد.

رئیس مرکز تحقیقات تکنولوژی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایران روز شنبه در این زمینه به خبرنگار علمی ایرنا گفت: یکی از نکات مهمی که دانش آموزان باید رعایت کنند، خوردن صبحانه کامل و مغذی است که می تواند انرژی لازم برای یادگیری را برای دانش آموزان فراهم کند.
دکتر احمد جنیدی اظهار کرد: خوردن صبحانه کامل هم در حفظ سلامتی و تندرستی دانش آموزان و هم در یادگیری مناسب آنان، نقش مهمی دارد و والدین باید شرایط لازم برای صرف صبحانه فرزندان خود در منزل را فراهم کنند.
وی به خانواده ها توصیه کرد که تغذیه های مناسب و سالم را برای فرزندان خود تهیه کنند تا آنان در فاصله زمانی صبح تا ظهر این بسته های غذایی را صرف کنند زیرا این مواد غذایی سالم می توانند تامین کننده انرژی مورد نیاز دانش آموزان باشد.
جنیدی به دانش آموزان توصیه کرد که از مصرف مواد غذایی پرچرب، بسیار شیرین و شور مانند پفک و چیپس پرهیز و از بسته های غذایی مانند نان و پنیر به همراه گردو، سبزی یا خرما استفاده کنند تا علاوه بر حفظ سلامت، انرژی مورد نیاز آنان در طول روز تامین شود.
وی بر آموزش بهداشت فردی به دانش آموزان تاکید کرد و گفت: آموزش اصول بهداشت فردی می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها به ویژه بیماری های عفونی در دانش آموزان پیشگیری کند.

** ارتباط بین تغذیه سالم و افزایش یادگیری دانش آموزان
رئیس مرکز تحقیقات تکنولوژی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایران به ارتباط بین تغذیه سالم و افزایش یادگیری دانش آموزان اشاره کرد و گفت: تامین ریزمغذی ها و کالری مناسب در تغذیه سالم، می تواند زمینه افزایش یادگیری دانش آموزان را فراهم کند.
جنیدی با بیان اینکه اگر مواد غذایی مصرفی دانش آموزان کافی، سالم و مغذی نباشد، توانایی یادگیری آنان نیز کاهش می یابد، افزود: اگر دانش آموزان از سال اول تحصیل خود به مصرف مواد غذایی سالم عادت کنند و در سنین بالاتر این عادت را ادامه دهند، سلامتی آنان به خطر نمی افتد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: والدین با تهیه مواد غذایی سالم هم کودکان سالم و بانشاطی خواهند داشت و هم شرایط را برای یادگیری مناسب آنان در مدارس فراهم خواهند کرد.

** خواب کافی زمینه ساز آرامش روانی و توانایی یادگیری بهتر دانش آموزان
جنیدی بر لزوم خواب کافی دانش آموزان تاکید و به خانواده ها توصیه کرد که شرایط خواب به موقع فرزندان خود را فراهم کنند تا آنان آرامش روانی داشته و توانایی یادگیری بیشتری در کلاس درس داشته باشند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: بسیاری از دانش آموزان شب ها دیر می خوابند در نتیجه صبح ها دیر از خواب بیدار می شوند و بدون صرف صبحانه به مدرسه می روند؛ این دانش آموزان آمادگی و هوشیاری لازم برای یادگیری دروس را نخواهند داشت.
وی ادامه داد: این گروه از دانش آموزان، در کلاس درس خسته و خواب آلود هستند و پس از مدتی از سپری شدن زمان کلاس به تدریج هوشیاری لازم را به دست می آورند که به طور طبیعی آموزش های ساعت اول را از دست می دهند.
رئیس مرکز تحقیقات تکنولوژی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایران بر لزوم رعایت بهداشت آبخوری و سرویس بهداشتی در مدارس تاکید کرد و گفت: هرچند آموزش و پرورش اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده و بازرسان بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی در این زمینه نظارت دارند اما اگر نظافت فردی توسط دانش آموزان رعایت نشود، مشکلاتی برای دانش آموزان به وجود می آید.
جنیدی تاکید کرد که دانش آموزان باید آموزش های لازم در زمینه بهداشت فردی را فراگیرند، این آموزش ها می تواند از طریق خانواده ها و مسئولان بهداشت مدارس به دانش آموزان ارائه شود تا آنان دچار مشکلات بهداشتی در مدارس نشوند.
وی بر لزوم ارائه مواد غذایی سالم و مقوی در بوفه های مدارس تاکید کرد و گفت: گاهی اوقات غذاهای نامناسب در این مکان ها عرضه می شود که می تواند سلامت دانش آموزان را به خطر اندازد.
جنیدی با اشاره به اینکه برخی از مدارس اقدام به سرو غذا برای دانش آموزان می کنند، اظهار کرد: رعایت نشدن اصول بهداشتی در این زمینه می تواند زمینه شیوع برخی بیماری گوارشی در بین دانش آموزان را فراهم کند.

** لزوم رعایت بهداشت فردی برای پیشگیری از بیماری های فصلی
رئیس مرکز تحقیقات تکنولوژی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه در فصل پاییز برخی بیماری ها مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا شیوع پیدا می کند، افزود: رعایت نکات اصول بهداشت فردی می تواند از ابتلا و سرایت اینگونه بیماری ها به میزان قابل توجهی پیشگیری کند.
جنیدی ادامه داد: فردی که دچار این بیماری ها است، باید با رعایت اصول بهداشتی از انتقال آن به دیگران پیشگیری کند؛ به طور مثال در این مدت به مدرسه نرود یا از ماسک استفاده کند.
رئیس مرکز تحقیقات تکنولوژی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی افزود: مربیان مدارس باید اینگونه اصول بهداشتی را به دانش آموزان به خصوص در هفته های اول بازگشایی مدارس آموزش دهند.
وی با اشاره به اینکه برخی بیماری های واگیردار نیز در اثر رعایت نکردن بهداشت فردی بروز می یابند، افزود: دانش آموزان حتما قبل از صرف غذا باید دست های خود را با صابون بشویند تا از زمینه ابتلا به بیماری های گوارشی پیشگیری کنند.
جنیدی با توجه به کاهش دمای هوا به دانش آموزان توصیه کرد از لباس های مناسب در فصول پاییز و زمستان استفاده و بهداشت لباس ها را رعایت کنند تا دچار مشکلات بهداشتی نشوند.
وی با اشاره به اینکه شپش در کمین دانش آموزان است از والدین تقاضا کرد که مراقب بهداشت فردی دانش آموزان باشند تا آنان مبتلا به این عارضه نشوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا