بررسی نقص های فنی متعدد بوئینگ 787

یکی از محصولات جدید شرکت هواپیما سازی بوئینگ ، هواپیمای غول پیکر موسوم به بوئینگ 787 است که با عنوان Dream liner  نیز شناخته می شود . این هواپیما که از سوی بسیاری از خطوط هوائی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد ، به تازگی دچار مشکلی فنی شده و چند مورد گزارش از خاموش شدن ناگهانی موتورهای آن به ثبت رسیده است . بررسی های انجام شده نشان می دهد که در نرم افزار کامپیوتری این هواپیما نوعی نقص فنی وجود دارد که موتور های هواپیما  در زمان پرواز ، اگر به مدتی طولانی در حال چرخش به سمت چپ باشد ، خاموش خواهند شد . بر اساس دستور العمل جدید منتشر شده توسط اداره هواپیمائی ایالات متحده امریکا US Federal Aviation Administration ، این هواپیماها پس از 248 روز کار کردن ، امنیت خود را از دست داده و موتور های آن از کار می افتد . در زمان بروز این نقص نرم افزاری ، ژنراتورهای کنترل کننده generator control units (GCUs) خاموش شده و موتورهای هواپیما از کار خواهند افتاد و در نتیجه خلبان ، کنترل هواپیما را از دست خواهد داد .

این موضوع در صورتی بسیار خطرناک محسوب می شود که از هر چهار ژنراتور کنترل کننده GCUs که بر روی چهار موتور این هواپیما نصب هستند به صورت همزمان برای مدت 248 روز استفاده شده باشد ، در این حالت  چهار موتور هواپیما  به صورت همزمان از کار خواهند افتاد و به این ترتیب سقوط هواپیما قطعی خواهد بود  زیرا در این حالت کلیه سیستم های الکتریکی هواپیما علی رغم  شرایط پروازی ، از کار افتاده و خاموش می شوند .

بر اساس گزارش سازمان هواپیمائی ملی آمریکا ، شرکت هواپیما سازی بوئینگ به طور ویژه در حال انجام اصلاحات لازم جهت به روز رسانی این نرم افزار و رفع مشکل پیش آمده است . بر اساس این گزارش ، شرکت هواپیمائی فوق اعلام کرده است که در پی انجام آزمایش های متعدد در آزمایشگاه های پیشرفته خود ، به دلیل اصلی این نقص فنی پی برده و در حال رفع آن است .

سخنگوی این شرکت در گفتگو با رسانه های خبری اعلام کرد : خوشبختانه این ایراد فنی در آزمایشگاه کشف شده و تمام هواپیماهای این مدل که در حال انجام خدمات حمل و نقل مسافر هستند ، باید فعالیت خود را متوقف کرده و پس از انجام تعمییرات و به روز رسانی ، دوباره به کار مشغول شوند .

لازم به توضیح است که این مشکل ، آخرین ایراد مطرح شده درباره این نوع جدید از هواپیماهای غول پیکر بوئینگ است و پیش از این مشکلاتی دیگر از قبیل آسیب پذیر بودن و ضعف سیستم نرم افزاری این هواپیما در برابر هک شدن و مشکلات باتری های آن که احتمال آتش گرفتن بدون دلیل را داشتند نیز مطرح شده و شرکت بوئینگ در صدد  رفع این نواقص است . مجموع عوامل فوق باعث شده است تا بسیاری از خریداران این هواپیما ، پس از مدت زمانی اندک از خرید آن ، هواپیماهای فوق را جهت تعمییر و رفع نقص به شرکت سازنده مرجوع کنند که این موضوع لطمه بزرگی به حیثیت و اعتبار شرکت هواپیماسازی بوئینگ وارد کرده است .

در خاتمه باید خاطر نشان کرد که تا کنون بیش از 250  فروند از این هواپیما ساخته و به شرکت های مختلف هوائی در سراسر جهان فروخته شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا