بازار وسیله‌ای برای گرفتن امتیاز تکنولوژی است

دکتر حمیدرضا طیبی در دیدار با مدیران منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، با بیان اینکه پیگیری‌های منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی در راستای رسیدن به اهداف جای تقدیر دارد، اظهار کرد: همت کار و تلاش در بدنه‌ی جامعه‌ی ما وجود دارد، اما سیستمی که باید اصل برنامه‌ریزی و اصل کار را انجام دهد، هنوز عزم و ارده‌ی کافی در این راستا را ندارد. 

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی بعد از تاسیس، خیلی زود به‌دنبال کارهای حرفه‌ای رفت، اضافه کرد: از سال 59 تحت عنوان جهاددانشگاهی فعالیت کردیم و در زمینه توسعه علمی و فناورانه پیش رفتیم، اما به جرات می‌توان گفت که هنوز هم کشور اراده و تصمیمی برای پیشرفت نگرفته است. 

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه ما به سهم خودمان در بحث تجاری‌سازی فناوری و ایجاد بازار برای فناوری تلاش کرده و موضوع را در سخنرانی‌ها و جلسات مطرح می‌کنیم، افزود: متاسفانه این موضوع در کشور ما متولی ندارد و حتی خود ما نیز در جهاد دانشگاهی درگیر این موضوع هستیم و فناوری‌های متعددی را تولید کردیم اما به دلایل مختلف موانعی پیش مقابل آن ایجاد شد. 

طیبی با تاکید بر اهمیت فناوری و کارهای فناورانه در جامعه، بیان کرد: در هر بخشی که تکنو کرات‌ها وارد عمل شدند مسیر را عوض کردند؛ ما در شرایط مختلف موضوع فناوری را پیگیری می‌کنیم و جهاددانشگاهی در جشنواره منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی شرکت می‌کند چرا که علاقه‌مند بوده و پیگیر اینگونه برنامه هاست. 

وی با تاکید بر اینکه ما باید خریدهای خارجی را تجمیع کنیم، بیان کرد: ما در ساخت واگن، سال‌هاست که همواره واگن می‌خریم و بدنه را با یک نقشه‌ی خارجی می‌سازیم، در حالی که می‌توانستیم انتقال تکنولوژی کنیم؛ در حال‌حاضر حداقل10 هزار واگن مترو برای شهرهای مختلف نیاز داریم که اگر بتوانیم 500 مورد از این واگن‌ها را از بهترین شرکت خارجی خریداری کنیم، امتیاز انتقال تکنولوژی را به ما می‌دهند. 

رئیس جهاد دانشگاهی کشور با تاکید بر حضور جهاددانشگاهی در جشنواره‌ی علم و فناوری ربع رشیدی، خاطرنشان کرد: ما از کارهای فناورانه استقبال می‌کنیم و در این راستا نیز مصوبه‌ای در مورد تجدید خریدهای خارجی و انتقال تکنولوژی داریم و بحث حمل و نقل ریلی و آب‌شیرین‌کن‌ها را مطرح کرده‌ایم. 

وی با بیان اینکه امید است آزاد شدن قیمت ارز، گشایشی در کار ما ایجاد کند، یادآور شد: به نظر می‌رسد که سیستم به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند در مقابل فساد کاری کند، چرا که فساد سیستمی شده است، از این رو چاره ای نیست که قیمت ارز را آزاد کنند تا موضوع واردات یک مقدار کنترل شود، امیدواریم که برنامه خوب باشد البته در واردات مواد اولیه باید حمایت‌هایی لحاظ شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا