لزوم انجام آزمایش های تشخیصی هپاتیت قبل از شیمی درمانی

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی روز پنجشنبه در گفت و گو با  ایرنا اظهار کرد: مطالعات نشان می دهند زمینه فعالیت مجدد ویروس هپاتیت B در افراد بهبود یافته، از طریق مهار سیستم ایمنی بدن در اثر شیمی درمانی، فراهم می شود و این ویروس فرصت خودنمایی می یابد.

فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه احتمال عود هپاتیت B با انجام شیمی درمانی در مردان بیشتر از زنان است، افزود: در زنان مبتلا به سرطان سینه که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند و افرادی که از داروهای مخصوص شیمی درمانی مانند ریتوکسی مپ و کورتون به میزان 20 میلی گرم در ماه مصرف می کنند، نیز این احتمال بیشتر است.
ابراهیمی دریانی درخصوص آغاز درمان هپاتیت قبل یا همزمان با شیمی درمانی گفت: گاهی اوقات وضعیت بیمار به گونه ای است که نمی توان منتظر شد تا هپاتیت درمان شود و سپس شیمی درمانی را آغاز کرد؛ بنابراین در چنین شرایطی همزمان با شروع شیمی درمانی، بیمار باید داروهای ضدویروس را برای درمان هپاتیت مصرف کند.
رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی (ره) درمورد ادامه مصرف داروهای ضدهپاتیت پس از شیمی درمانی توضیح داد: گاهی اوقات لازم است 6 ماه پس از اتمام شیمی درمانی، مصرف داروهای ضدویروس هپاتیت B ادامه یابد ولی به طور کلی بیماران باید طبق تشخیص پزشک معالج اقدام کنند.
ابراهیمی دریانی گفت: فعال شدن مجدد ویروس هپاتیت B زمانی رخ می دهد که شیمی درمانی فرد به اتمام رسیده باشد؛ در این هنگام در اثر ضعف سیستم ایمنی بدن، این بیماری عود می کند.
وی ادامه داد: فعال شدن مجدد ویروس هپاتیت در بیماران سرطانی گاهی می تواند شدید باشد و سلامت بیمار را به صورت جدی تهدید کند؛ در چنین شرایطی احتمال دارد سرطان بیمار کنترل شود اما بیمار در اثر عود این بیماری جان خود را از دست بدهد.
ابراهیمی دریانی با اشاره به اینکه گاهی برخی مبتلایان به هپاتیت با شروع شیمی درمانی و مصرف داروهای کنترل کننده سیستم ایمنی بدن، متوجه ابتلای خود به این بیماری می شوند، گفت: بنابراین لازم است بیماران سرطانی پیش از شیمی درمانی، آزمایش های تشخیصی هپاتیت را انجام دهند تا از عوارض شدید ناشی از این بیماری مصون بمانند.
هپاتیت، التهاب بافت کبد است که موجب آسیب به کبد و مختل شدن فعالیت این عضو حیاتی بدن می‌شود.
التهاب کبد می تواند به فیبروز، سیروز یا سرطان کبد منجر شود. ویروس هپاتیت مهمترین عامل بروز این بیماری است ولی عفونت های دیگری مانند مواد سمی، مصرف الکل، مواد مخدر و بیماری های خودایمنی نیز جزو دلایل بروز هپاتیت محسوب می شوند.