سفر به گذشته دور با قدیمی ترین عکس های جهان

قصد داریم آلبومی از قدیمی ترین عکس های جهان را که طی دهه 1820 تا 1860 میلادی تهیه شده اند، ورق بزنیم.

قدیمی ترین عکس جهان؛ این عکس سال 1826 توسط ژوزف نیسفور نیپس (Joseph Nicephore Niépce) از پنجره اقامتگاهش در منطقه ای در شرق فرانسه گرفته شد. این تصویر با استفاده از ورق آلومینیوم پوشیده شده با مخلوطی از قیر طبیعی و آب تهیه شد. این صفحه درون دوربین قرار گرفت. در مدت چند ساعت (یا دو روز)، نور خورشید باعث سخت شدن قیر روی صفحه شد. قسمت های نرم قیر شسته شد و در نهایت این تصویر بدست آمد.

بر روی این صفحه می توان برخی ویژگی های معماری از جمله ساختمان ها را مشاهده کرد. نیپس این تکنیک عکاسی را هلیوگرافیک (heliographic) نامید.

 

عکسی از لوئیس داگار؛ کیفیت عکس های تهیه شده با تکنیک هلیوگرافیک بسیار پایین بود. نیپس در همکاری مشترک با لوئیس داگار (Louis Daguerre) در دهه 1830، تکنیک عکاسی موثرتری به نام داگرئوتایپ (Daguerretype) را توسعه داد. در این روش از صفحات یدید نقره و بخار جیوه استفاده می شود.

داگرئوتایپ نخستین روش موفق در ثبت عکس های دائمی و استفاده تجاری از عکاسی محسوب می شود.

 

نمایی از خانه لوئیس داگار؛ این عکس سال 1838 با استفاده از تکنیک داگرئوتایپ تهیه شد. این تکنیک به زمان نوردهی زیادی احتیاج داشت؛ بنابراین، تهیه تصویر از افراد و اشیاء درحال حرکت یا در شرایط نوردهی نامناسب بسیار دشوار بود.

 

اولین عکس از مردم؛ نمایی از شهر پاریس این عکس در سال 1838 توسط داگار گرفته شد. سمت چپ تصویر (نزدیک درختان)، تصویر مردی درحال واکس زدن کفش فرد دیگری دیده می شود. افراد درحال حرکت در این تصویر دیده نمی شوند، اما باتوجه به اینکه این دو نفر، مدت زمان طولانی در یک مکان ایستاده بودند، تصویر آنها در این عکس ثبت شده است. 

اغلب از این عکس به عنوان اولین تصویری یاد می شود که توانسته مردم (درحال حرکت) را به تصویر بکشد.  

 

قدیمی ترین و نخستین سلفی جهان؛ رابرت کورنلیوس (Robert Cornelius)، عکاس آمریکایی این پرتره سلفی را اکتبر 1839 در فیلادلفیا گرفت. تهیه عکس از افراد بدلیل نیاز به مدت زمان نوردهی بالا با استفاده از تکنیک داگرئوتایپ بسیار دشوار بود. به نظر می رسد که کورنلیوس برای تهیه این سلفی، به مدت چند دقیقه در مقابل دوربین نشسته است.

 

نخستین عکس از ماه؛ این عکس که یکی از نخستین تلاش ها برای عکسبرداری از ماه محسوب می شود، توسط جان ویلیام درپر (John William Draper) تاریخ نگار و دانشمند انگلیسی در سال 1840 گرفته شد.

تهیه عکس در هنگام شب با شرایط نوری ضعیف در آن زمان بسیار دشوار بود. بعدها در سال 1850، درپر با همکاری ویلیام کرانچ باند، عکسی با تکنیک داگرئوتایپ از ستاره وگا (Vega) تهیه کرد.  

 

نخستین عکس از یک رئیس جمهور؛ اولین عکس با تکنیک داگرئوتایپ از رئیس جمهور آمریکا، ویلیام هنری هریسون را در آغاز دوره ریاست جمهوری اش در سال 1850 به تصویر کشیده است. این عکس بیشتر به یک پرتره شباهت دارد.

 

نخستین عکس از لینکلن؛ این عکس از آبراهام لینکلن در سال 1846 یا 1847 تهیه شد. براساس توضیحات کتابخانه کنگره آمریکا، این تصویر در سنت لوئیس در واشنگتن از لینکن 37 ساله گرفته شد. لینکلن در سال 1861 به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

 

لینکلن در سال 1864؛ فشار و نگرانی ناشی از جنگ داخلی آمریکا به وضوح در این عکس از پرزیدنت لینکلن که سال 1864 تهیه شد، دیده می شود.

 

قیام در فرانسه؛ این عکس همزمان با قیام ژوئن 1848 در پاریس گرفته شد. این قیام خونین از 23 تا 28 ژوئن درگرفت که منجر به کشته شدن هزاران نفر از مردم شد.

 

نخستین عکس از جنگ؛ این عکس، یک ژنرال آمریکایی به همراه سربازانش را در اوایل سال 1847 نشان می دهد که درحال بازگشت از جنگ آمریکا- مکزیک هستند. این جنگ طی سال های 1846 تا 1848 درگرفت و یکی از نخستین جنگ هایی بود که عکس هایی از آن ثبت شد.

 

نخستین عکس از خورشیدگرفتگی؛ این عکس توسط یوهان یولیوس فریدریش در ژوئیه 1851 در رصدخانه سلطنتی کونیگزبرگ تهیه شد. گفته می شود که این عکس داگرئوتایپ، نخستین عکسی است که تاج خورشیدی را به وضوح به تصویر کشیده است.

 

معبد زئوس؛ این عکس سال 1842 از معبد زئوس در آتن گرفته شد. ویرانه های باستانی همواره سوژه مهمی برای عکاسان ابتدایی محسوب می شدند تا با استفاده از فناوری جدید، گذشته جهان را ثبت کنند. 

 

بیهوش کردن بیمار؛ این عکس داگرئوتایپ سال 1847 در بوستون تهیه شد و تیمی از پزشکان را درحال بیهوش کردن یک بیمار با استفاده از اتر نشان می دهد. این دستاورد پزشکی مهم، امکان انجام اعمال جراحی را فراهم کرد. 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: livescience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا