آلودگی هوا نوع میکروب‌های ساکن دستگاه تنفسی را تغییر می دهد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، محققان نمونه مخاط بینی 40 داوطلب را که ساکن میلان و مناطق اطراف بودند، بررسی کردند تا بتوانند تاثیرات آلودگی هوا بر نوع باکتری‌هایی را که در دستگاه تنفسی تجمع می‌کنند، مطالعه کنند.
لوله‌های تنفسی مانند روده‌ها حاوی مجموعه‌ای از میکروب‌ها هستند که اغلب آن‌ها ضرری برای انسان ندارند. در واقع برخی از انواع این میکروب‌ها مفید هم هستند. محققان برای شناسایی باکتری‌ها از توالی ژنتیکی استفاده کردند و انواع مختلف آن‌ها را که در بدن داوطلبان شناسایی شدند، با میزان آلودگی ثبت شده توسط ایستگاه‌های هوایی مقایسه کردند.
در نتیجه این تحقیقات معلوم شد افزایش آلودگی هوا در سه روز قبل از نمونه‌گیری با کاهش تعداد باکتری‌های موجود در مخاط بینی ارتباط دارد. این وضعیت ممکن است کارآیی باکتری‌ها را برای میزبان کاهش دهد و می‌تواند تاثیر نامطلوبی بر سلامت وی باقی بگذارد.
برای مثال در نمونه داوطلبانی که در محیط‌های آلوده‌تر ساکن هستند، میزان باکتری Actinobacteria که گونه غالب موجود در لوله‌های تنفسی است، کاهش می‌یابد. نقش این باکتری در بدن هنوز مشخص نیست، اما این باکتری‌ها به دلیل تولید ترکیبات ضدمیکروبی و ضد التهاب شناخته شده‌اند.
همچنین در نمونه این داوطلبان میزان بیشتری از باکتری Moraxella شناسایی شد. این باکتری خطرناک، عامل عفونت‌های تنفسی است.
محققان در تلاشند تا اثرات تغییر وضعیت تجمع میکروب‌ها در لوله‌های تنفسی را بر سلامت انسان بررسی کنند و تحلیل این تغییرات می‌تواند شاخصی برای پیش‌بینی بروز بیماری‌های تنفسی باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا