مقابله با تغییرات آب و هوایی با باکتری‌های خاک

به گزارش ایسنا، سازمان ملل هشدار داده‌ است، در صورتی که کشورها میزان مصرف آب را کاهش ندهند، به احتمال زیاد تا سال 2030 با 40 درصد کاهش منابع آبی در سطح جهان روبه‌رو خواهیم بود. از آنجا که 70 درصد آب شیرین جهان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، تغییر الگوی کشت می‌تواند نقش موثری در کاهش مصرف آب داشته‌ باشد.

محققان از پنج کشور مختلف به دنبال یافتن شواهدی از کارایی باکتری‌های موجود در خاک برای مبارزه با اثرات تغییرات آب و هوایی هستند.

گیاهان معمولا مایع غنی از کربن از خود ترشح می‌کنند که توسط میکروارگانیسم‌ها مورد استفاده غذایی قرار می‌گیرد. آنها همچنین در پاسخ به برخی استرس‌های محیطی از جمله حمله حشرات و تنش‌های آبی، مواد شیمیایی مختلفی از خود ترشح می‌کنند. باکتری‌های خاک این پیام را دریافت و مواد شیمیایی مخصوص خودشان را ترشح می‌کنند که می‌تواند فرآیندهای دفاعی پیچیده گیاهان را فعال کند.

به عنوان مثال، استفاده از ترکیبی از میکروب‌های مفید در دانه‌های زراعی می‌تواند به اندازه آفت‌کش‌های تجاری در مبارزه با آفات برنج موثر باشد. همچنین برخی میکروب‌های خاک، میزان تولید برخی محصولات کشاورزی مهم را افزایش می‌دهند. یک مطالعه میدانی 10 ساله در آلمان نشان داد که میکروب‌های مفید می‌توانند رشد ذرت و میزان در دسترس بودن فسفر و سایر مواد مغذی موجود در خاک را برای این گیاه افزایش دهند.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که باکتری‌های خاک در حفاظت از محصولات کشاورزی در برابر خشکسالی و بهبود رشد و تولید محصولات کشاورزی نقش موثری ایفا می‌کنند. باکتری‌ها همچنین می‌توانند موجب افزایش تحمل گیاهان در برابر سیل، افزایش و کاهش دما و سایر اثرات ناشی از تغییرات آب و هوایی شوند.