معمای مرموز ایستگاههای اعداد

اگر رادیوی خود را دقیقا با فرکانس رادیویی امواج کوتاهی که در دهه 70 میلادی مورد استفاده قرار می گرفت تنظیم کنید احتمالا این شانس را خواهید داشت که صداهای خاصی شامل رشته ای از اعداد را متوجه شوید. این رویداد به دوران جنگ جهانی مربوط می شود یعنی زمانی که پیامهای کدگذاری شده خاصی به کار گرفته می شدند. در آن زمان شایعه شده بود که این صداها در واقع پیامهای مرموز و محرمانه ای هستند که مربوط به سرویسهای اطلاعاتی بوده و از سازه هایی موسوم به «ایستگاههای اعداد» منتشر می شود.

نکته قابل توجه درباره این ایستگاهها این است که در سراسر جهان پراکنده هستند یعنی از آلمان گرفته تا استرالیای پهناور دیده می شوند.

لویس بوش عکاس ماجراجویی است که متوجه وجود این ایستگاههای مرموز شده است. او با استناد به یک سری تصاویر ماهواره ای از سراسر جهان نشان داده که ایستگاههای اعداد به طرز عجیبی در بسیاری از نقاط جهان پراکنده هستند. مدارکی وجود دارد که نشان می دهد این ایستگاهها هنوز در کشورهایی نظیر کره شمالی و کوبا همچنان مورد استفاده قرار می گیرند.

بوش دراین باره می گوید: اگر به آنچه که این ایستگاهها پخش می کنند گوش کنید حس می کنید که به صدایی از گذشته گوش فرا داده اید و عجیب آنکه هنوز هم این صداها در حال پخش شدن هستند.

این عکاس در سال 2012 متوجه این ایستگاهها و صدای مرموز آنها شد و از آن زمان تحقیقات زیادی را انجام داده است. او حتی از گوگل ارت برای ردیابی سایر ایستگاههای اعداد در سراسر جهان استفاده کرده است.

نکته عجیب از نگاه وی این است که هیچ دولتی وجود چنین ایستگاههای اعدادی را تأیید نکرده است و به همین دلیل هیچ کس به درستی نمی داند که کدهای مرموزی که از آنها پخش می شده چه چیزی هستند و آیا برای امور جاسوسی به کار گرفته می شدند؟

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : wired

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا