پزشکی بازساختی منجی بیماران سرطانی است که هر10 دقیقه یکی از آنها می میرد

به گزارش  ایرنا ، دکترامیرعلی حمیدیه در سمپوزیوم علمی پزشکی بازساختی و سلول درمانی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: با ایجاد بانک سلولی و اهدای سلول برای پیوند به نیازمندان می توان این مهم را انجام داد .

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 25 میلیون داوطلب اهدای سلول در جهان وجود دارد و 16 هزار نفر هم در لیست دریافت سلول قرار دارند اظهار داشت :اینک140 هزار انسان در جهان مبتلا به بیماریهای سرطان خون است که می توان برای آنها راهگشایی پیدا کرد.

دبیرستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی کشورادامه داد : 30 درصد از بیماری های سرطان خون را می تواند با سلول های سازگار درمان کرد .

حمیدیه گفت : از هر 10 بیمار که در بیمارستان نمازی شیراز مبتلا به سرطان خون هستند و مراجعه می کنند فقط برای سه نفر دهنده سازگار سلولی وجود دارد ، که 25 درصد از این افراد دهنده در طیف خواهرو برادر هستند بنا بر این طیف زیادی از بیماران بدون داشتن دهنده سازگار باقی می مانند که باید برای انان هم چاره اندیشی کرد.

مسوول بخش پیوند سلولهای بنیادی کودکان بیمارستان شریعتی تهران در ادامه افزود: کشورهای اروپایی با این موضوع کاملا کنار آمده اند و پیوند سلولی در آن کاملا تعمیم یافته است اما در کشورهای دیگر به لحاظ فقدان زیر ساخت ها و نبودن دهنده سازگار هنوز مشکلات فراوانی وجود دارد.

وی با بیان اینکه تا سال 2020 حدود 181 درصد سرطان در جهان افزایش خواهد یافت گفت : این موضوع گوشزدی برای مراکز علمی است که روابط بین المللی خود را توسعه و داده های خود را افزایش دهند .

این پژوهشگر علوم سلولی با بیان اینکه 73 مرکز پژوهشی سلولی در 52 کشور جهان و 42 مرکز تولید و نگهداشت بند ناف در 32 کشور دنیا فعالیت می کند افزود : کشور ما و سایر کشورها باید ارتباط علمی خود را با این مراکز علمی توسعه بخشند.

وی گفت: رشد تعداد داوطلبین دهنده سلولی در جهان بسیار زیاد است و هرروز بر شمار آنان افزوده می شود اینها عمدتا در کشورهای پیشرفته ازجمله آمریکا و اروپا هستند و در حالیکه فقط یک درصد آن به کشور ما تعلق دارد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی کشور ادامه داد : کشورهای آمریکا ، المان ، برزیل ، چین و هند پیشتاز این موضوع هستند و در ردیف های نخست وجود دارند.

حمیدیه با اذعان به اینکه در کشور ما هم دهنده سلول داوطلب بسیار است اما شرایط باید بیشتر و بهتر برای آنان فراهم شود افزود: سالانه 50 هزار پیوند سلولی در جهان صورت می گیرد که 16 هزار پیوند آن از سایر کشورها تامین کننده سلول هستند ولذا این هزینه فراوانی برای انتقال ایجاد می کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و پژوهشگر علوم سلولی گفت : بر اساس آمارهای ارایه شده تا سال 2020 رشد سرطان در ایران حدود هفت درصد خواهد بود و این موضوع گوشزدی به مسوولان برای فراهم کردن زیر ساخت های علوم پیوند سلولی و پزشکی بازساختی است .

این پژوهشگر علوم سلولی گفت :در عین حال باید مراقبت کرد که کار پیوند سلولی مانند پیوند کلیه از مجاری قانون خارج نشود گفت : دهنده و گیرنده سلول اکنون تا سه سال از همه فاصله دارند و همدیگر را نمی بینند و هزینه ها را دولت پرداخت می کند و هیچکس اجازه ندارد اطلاعات دهنده و گیرنده را منتشر کند.

حمیدیه با بیان اینکه ما در سالهای گذشته صادرات و واردات سلول برای پیوند داشته ایم گفت : نمونه های وارداتی ما از کشورهای چین و آمریکا و سایر کشورها آمده است اما در این زمینه باید شبکه ملی را تقویت کنیم .

وی با پیش بینی اینکه تا پنج سال آینده 100 هزار دهنده ایرانی در مراکز تحقیقاتی ثبت نام شوند گفت : باید در این زمینه به ویژه برای ثبت سلولی اقلیت های مذهبی ، کردها ، بلوچ ها ، اعراب ایرانی و سایر اقشار تبلیغات بیشتر صورت گیرد.

نخستین سمپوزیوم علمی پزشکی بازساختی و سلول درمانی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز از امروز یکشنبه آغاز شده و بمدت دو روز ادامه دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا