قابلیت‌های یادگیری منحصربفرد خودروهای خودران گوگل

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، این نرم‌افزار هوشمند که "کارکرفت"(Carcraft) نام دارد برای خودروهای خودران گوگل موسوم به "وایمو"(Waymo) مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این سامانه می‌تواند به صورت مجازی در خیابان و مسیرهای بزرگراهی قرار گرفته و نحوه راندن خودروهای وایمو را تمرین کند. تمام خودروهای وایمو که تعداد آنها به ۲۵ هزار ستگاه می‌رسد می‌توانند روزانه ۸ میلیون کیلومتر رانندگی مجازی انجام دهند و قابلیت‌های نرم‌افزار خود را افزایش دهند.

نحوه عملکرد این نرم‌افزار به این‌گونه است که می‌تواند تجربیات خود را به دیگر خودروهای متصل به خود نیز آموزش دهد و آنها می‌توانند مانورهای مختلف را با استفاده از این قابلیت انجام دهند.

در قدم اول این نرم‌افزار با استفاده از حسگرهای تعبیه شده در فضای بالای خودروهای فیات کرایسلر، که وایمو از آنها برای پروژه خودروهای خودران خود استفاده می‌کند، به تجزیه و تحلیل مسیر، دیگر خودروها و وضعیت چراغ‌های راهنمایی و رانندگی می‌پردازد و می‌تواند هر حرکت ساده و کوچک را چندین بار تکرار کند تا یادگیری خود را بهبود دهد.

این‌ شبیه‌ساز می‌تواند یک وضعیت را دریافت کرده و چندین حالت مختلف مرتبط با آن را شبیه‌سازی کند و براساس این ترکیبات تصمیم‌گیری کند.

در این حالات همه چیز از سرعت و وضعیت قرارگیری خودروها گرفته تا وضعیت چراغ‌ها و موانع موجود در خیابان‌ها می‌تواند دستکاری شود تا این سامانه هوشمند بتواند هوشمندتر و کاراتر شود.

نکته جالب توجه این است که وایمو می‌تواند در مسیرهای خلوت نیز موانع و خودروهای فرضی را برای این نرم‌افزار ایجاد کند تا در صورتی که مسیر، چالشی نداشت این چالش ایجاد شود و قابلیت این سامانه بهبود یابد.

وایمو برای هر خودروی خودران خود یک وضعیت خاص را ایجاد می‌کند و این خودرو پساز مواجهه با آن تجربیات خود را در اختیازر ناوگانی که به آن متصل شده است منتقل می‌کند و برای اطمینان حاصل کردن از یادگیری صحیح، این حالات در تست واقعی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وایمو در بیانیه خود برای معرفی این نرم‌افزار آورده است که یکی از مزیت‌های این شبیه‌سازی این است که می‌توان نحوه تصمیم‌گیری این خودرو را در وضعیت‌های مختلفی نظیر چراغ زرد، عابران پیاده با حالت غیرطبیعی و رانندگانی که در مسیر ورود ممنوع حرکت می‌کنند مورد ارزیابی قرار داد بدون آنکه حتی یک مایل مسافت پیموده شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا