حضور 15 محقق برجسته حوزه علوم‌شناختی در سمپوزیوم نقشه‌برداری مغز

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا دکتر حسین قدیری، دبیر اجرایی سمپوزیوم تازه‌های نقشه‌برداری مغز در نشست خبری امروز رسالت اصلی آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز را توسعه همگرای دانش و فناوری‌های نقشه‌برداری مغز ذکر کرد و یادآور شد: توسعه در این حوزه به معنی حرکت از نقطه‌ای که قرار داریم، به سمت نقطه متعالی است.

وی در این باره اظهار کرد: 10 سال گذشته علم ژنتیک در دنیا علم مادر معرفی شده بود و بر این اساس همه سرمایه‌گذاری‌های دنیا به سمت توسعه علم ژنتیک گسیل می‌شد.

قدیری با بیان این‌که در آن زمان اعتقاد بر این بود که علم ژنتیک موجب درک صحیح‌تر از انسان می‌شود، اضافه کرد: هرچند علم ژنتیک ایران از علم دنیا عقب افتاد، اما بهره‌برداری از آزمایشگاه نقشه‌برداری مغز همزمان با اهمیت دادن به این علم در دنیا بوده است.

وی خاطرنشان کرد: قرار است علم نقشه‌برداری از مغز،  پایه درمان بیماری‌های مرتبط با مغز ، اعصاب، روانشناسی و رفتارشناسی باشد.

دبیر اجرایی سمپوزیوم تازه‌های نقشه‌برداری مغز، نقشه‌برداری از مغز را یک علم استراتژیک دانست و یادآور شد: بسیاری از سرویس‌های اطلاعاتی تمرکز تحقیقاتی خود را بر روی نقشه‌برداری از مغز گذاشته‌اند؛ چرا که معتقدند از طریق مغز می‌توانند به خوبی در جوامع تاثیرگذار باشند.

قدیری با اشاره به برگزاری این سمپوزیوم در اولین سالگرد افتتاح آزمایشگاه نقشه‌برداری مغز، گفت: این سمپوزیوم با حضور محققان ایرانی مقیم خارج و محققان داخل کشور برگزار می‌شود. 

در این نشست همچنین دکتر غلامعلی حسین‌زاده، معاون فناوری آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز با بیان اینکه سمپوزیوم تازه‌های نقشه‌برداری مغز ایران در روزهای دو و سه مهرماه امسال برگزار می‌شود، گفت: این سمپوزیوم با هدف ترویج علوم شناختی در حوزه نقشه‌برداری مغز و همچنین به‌روزرسانی دانش و اطلاعات پژوهشگران و دانشجویان در پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

حسین‌زاده برگزاری کارگاه‌های آموزشی را از برنامه‌های جنبی این سمپوزیوم نام برد و اظهار کرد:‌ در این کارگاه‌ها مجموعه ‌کاملی از تکنیک‌ها و فرایندهای مغزی مانند تکنیک تصویربرداری کارکردی تشدید مغناطیسی، طیف‌سنجی مادون قرمز کارکردی، مولتی مودال که ترکیبی از تکنیک‌های مختلف است، پردازش تصاویر در داده‌های حاصل از تکنیک‌های نقشه‌برداری مغز و استفاده از این تکینک‌ها در علوم شناختی ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این کارگاه 15 محقق برجسته داخلی و خارجی حضور دارند، اضافه کرد:‌ این کارگاه‌ها از روز 22 شهریور آغاز شده و تا ششم مهرماه ادامه خواهد داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا