واردات غیراستاندارد برخی از عصاره ها و اسانس ها

دکتر محمدباقر رضایی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه ورود این محصولات غیراستاندارد از دهه قبل آغاز شده است افزود: بیشترین اسانس غیر استاندارد وارداتی در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود و مواد غذایی در رتبه بعدی است.

وی تاکید کرد: باتوجه به نظارت در حوزه دارویی، استفاده از عصاره و اسانس هاس غیر استاندارد در این زمینه بسیار کم است. 

رضایی در عین حال خواست با اعمال کنترل و نظارت بیشتر ، از ورود محصولات غیراستاندارد، در این زمینه جلوگیری شود. 

وی توضیح داد: باتوجه به اینکه مصرف اسانس های وارداتی در بخش های دارویی، غذایی و بهداشتی و آرایشی است، باید نظارت دقیق تری بر روی آنها صورت گیرد تا محصولات استاندارد و سالمی استفاده کنند.

رضایی افزود: برخی از کشورها به دلیل استفاده از تکنولوژی مدرن و پیشرفته زمینه اقتصادی شدن تولید عصاره و اسانس را فراهم آورده اند که این روند در داخل کشور باید ما نیز باید فراهم شود تا نیاز به واردات در این زمینه رفع شود .

** تحت پوشش نبودن بیمه عامل اصلی استقبال کم از گیاهان دارویی 

رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران گفت: بالابودن قیمت داروهای گیاهی و تحت پوشش نبودن بیمه اغلب آنها، مهمترین دلیل استقبال کم مردم از داروهای گیاهی بوده و این عوامل سبب شد تا انگیزه مصرف از آنان گرفته شود.

رضایی بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی تاکید کرد و افزود: متولیان این حوزه باید اقدامات جدی تری برای رفع این معضلات به عمل آورند تا گیاهان دارویی در سلامت جامعه اثر بخش تر باشند.

وی برلزوم سرمایه گذاری بیشتر برای افزایش فرآوری و توسعه فعالیت های گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: با این اقدام می توان گیاهان دارویی را به قیمت مناسب تر در داخل کشور تولید و در اختیار مردم قرار داد.

رضایی اظهار کرد: بیشترین فراوری گیاهان دارویی در داخل کشور به شکل عرقیات، اسانس و عصاره ها هستند و کار دیگری در این زمینه انجام نمی شود که اقدام جدی برای فرآوری گیاهان دارویی باید صورت گیرد.

وی به فعالیت دانشمندان بزرگ ایرانی در حوزه گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت:کتاب دانشمندان بزرگ ایران از جمله ابن سینا در مراکز آموزشی دنیا بخصوص کشورهای اروپایی از سال های دور مورد استفاده قرار می گرفت اما متاسفانه ما نه از فرمولاسیون های آن استفاده می کنیم و نه زمینه آموزش آنها را در مراکز آموزشی فراهم کرده ایم . 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا