ذخیره انرژی الکتریکی در بدنه خودرو

خودروهای الکتریکی مزایای زیادی دارند. این خودروها بر خلاف خودروهای معمولی، آلودگی چندانی ندارند و می توانند تجربه لذتبخشی را برای راننده و سرنشینان فراهم کنند. اما اصلی ترین عیب خودروهای الکتریکی، در نیاز آنها به باتری های بسیار حجیم و سنگین است. این خودروها از باتری های معمولی اسید- سربی که وزن زیادی دارند استفاده می کنند. دانشمندان بر این باورند که استفاده از ابرخازن های سبک وزن می توانند راه حلی برای این مشکل باشند. با این حال تاکنون نتوانسته ایم از چنین ابرخازن هایی در خودروهای برقی استفاده کنیم.

ریشه این مشکل را باید در چگالی انرژی دانست. باتری های لیتیوم- یونی (نظیر باتری گوشی هیا هوشمند و تبلت) می توانند انرژی زیادی تولید کنند، اما تخلیه کامل آنها زمان زیادی می برد. ابرخازن ها می توانند حجم زیادی از انرژی را در مدتی کوتاه آزاد کنند، اما در عین حال، میزان انرژی ذخیره شده در آنها از باتری های لیتیوم- یونی پایین تر است. با این حال شاید بتوان این دو را با هم ترکیب کرد و به این ترتیب انرژی بیشتری را در دراز مدت در ابرخازن ها ذخیره کرد.

دانشمندان دانشگاه فناوری کوئیزلند (QUT) در حال کار برای ساخت نوعی خازن سبک وزن هستند که ضمن داشتن حجمی اندک، از چگال یانرژی بالایی برخوردار است و در آن، دو الکترود تمام کربنی، در دو سوی یک الکترولیت قرار گرفته اند. این لایه نازک در بدنه، سقف و کف خودرو قرار می گیرد. ترکیب این ابرخازن با باتری های لیتیوم- یونی سبب می شود که ابرخازن بتواند انرژی لازم برای شارژ باتری در مدتی کوتاه را فراهم سازد.

جزئیات بیشتری از این طرح در نشریه Journal of Power Sources و Nanotechnology منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا