بدنبال ارائه خدمات بهتر به دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ هستیم

انتصاب دکتر رحیمیان به سمت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، بهانه ای برای گفتگوی خبرنگار سیناپرس با ایشان شد.

دکتر رحیمیان درخصوص شروع فعالیت های خود در جهاد دانشگاهی گفت: از دوره دانشجویی با نهادهای مختلف از جمله جهاد دانشگاهی همکاری داشتم و بعد از فارغ التحصیلی، به عنوان هیأت علمی جذب این نهاد شدم. در سمت های مختلفی هم در جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران – در حوزه های فرهنگ و آموزش در سطح معاونت و مدیریت آموزشی – و هم خارج از آن – خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – حضور داشتم. از سال 1380 نیز به صورت پیوسته در دانشگاه علم و فرهنگ مشغول تدریس بودم و در نهایت، بحث حضور من در سمت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه مطرح شد. باتوجه به اینکه بخشی از دغدغه هایم، حوزه فرهنگ، اجتماع، رسانه و مباحث هنری و فرهنگی کشور است، این مسئولیت را پذیرفتم.

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی افزود: دانشگاه علم و فرهنگ با نزدیک به 3 دهه فعالیت، دانشگاه شناخته شده ای است و روند رو به رشدی را در عرصه های مختلف علمی، پژوهشی و فرهنگی داشته است. این دانشگاه در حوزه فرهنگی با فراز و نشیب های مختلفی مواجه بوده و در مقاطعی بسیار درخشان عمل کرده و در مقاطعی، میزان فعالیت ها کمتر شده است؛ اما آنچه اهمیت دارد این نکته است که در این دانشگاه، ظرفیت و پتانسیل فعالیت های فرهنگی چه برای دانشجویان که مخاطب اصلی ما هستند و چه برای اساتید و کارکنان دانشگاه و حتی برای دانشجویان سایر دانشگاه ها، وجود دارد.

ارائه خدمات مناسب به دانشجویان پیش از اعلام نیاز

دکتر رحیمیان با اشاره به اهمیت حوزه دانشجویی تأکید کرد: طبیعی است که بخشی از وقت و ظرفیت های این معاونت را بحث های دانشجویی می گیرد. در این حوزه تمام تلاش ما این خواهد بود که زمینه های ضروری و استانداردهای مورد نیاز را برای دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا فراهم کنیم تا دانشجویان بتوانند با طیب خاطر به وظیفه اصلی خود که همان کسب علم و دانش و تحقیق و پژوهش است، بپردازند. در مسائل مرتبط با حوزه دانشجویی از جمله وام، تغذیه، تربیت بدنی، خدمات مشاوره ای، عرصه های فوق برنامه و همه امور دانشجویی، سعی خواهیم کرد تا بسترسازی لازم صورت گیرد و پیش از اعلام نیاز دانشجویان، خدمات مناسب به آنها ارائه شود. این معاونت تلاش می کند با بهره گیری از مجموع توان دانشگاه – از ریاست محترم و معاونین تا اعضای هیأت علمی و کارمندان – و با رعایت تمامی آئین نامه ها و مقررات، خدمات درخور شأن دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ در حوزه های دانشجویی و فرهنگی به آنها ارائه کند.

دانشگاه محلی برای رشد فکری و فرهنگی دانشجویان

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ گفت: در بخش فرهنگی، اگر وظیفه ما سنگین تر از بخش دانشجویی نباشد، سبک تر هم نخواهد بود. فرهنگ حوزه ای است که با بحث های انسان سازی، جامعه پذیر کردن و فرهنگ پذیری دانشجویان ارتباط دارد. غیر از بحث های علمی که اصلی ترین وظیفه هر دانشجو است، دانشگاه محلی برای رشد فکری و فرهنگی دانشجویان است. در نظام آموزشی ما، فضای آموزشی در دبیرستان با دانشگاه بسیار تفاوت دارد، لذا باید به تناسب این تفاوت، بتوانیم ظرفیت های لازم را ایجاد و خدمات متناسب با محیط دانشگاه را به دانشجویان ارائه کنیم. حتی فضای فیزیکی دانشگاه هم در شکل گیری شخصیت دانشجویان نقش دارد؛ اگر تابلویی روی دیوار نصب می کنیم، باید حامل پیامی باشد که دانشجو با دیدن آن اندکی آرامش پیدا کند.

دکتر رحیمیان خاطر نشان کرد: زمانی در حوزه فرهنگی موفق می شویم که کل مجموعه دانشگاه از صدر تا ذیل – از ریاست دانشگاه – تا نیروهای محترم انتظامات باهم هماهنگ باشند. نوع برخورد ما با دانشجویان، تأثیر قابل توجهی در شکل گیری شخصیت آنها دارد؛ بنابراین از درب ورودی دانشگاه، فرهنگ و شخصیت سازی دانشجو آغاز می شود. لذا طبیعی است که دست تنها نمی توانیم به اهدافمان برسیم و دست یاری به سوی مجموعه دانشگاه، اساتید و اعضای هیأت علمی، کارکنان محترم، معاونین و ریاست دانشگاه دراز می کنیم. مجموعه دانشگاه باید یک ید واحده باشد و یک مدل برخورد با جامعه هدف یعنی دانشجویان داشته باشد. امیدواریم دانشجویی که از دانشگاه علم و فرهنگ فارغ التحصیل می شود، یک دانشجوی الگو و مثال زدنی در بحث های علمی، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی باشد.

وی افزود: در حوزه فرهنگی بعد از دانشجویان، 2 طیف دیگر نیز مخاطبان این معاونت محسوب می شوند. مجموعه اعضای محترم هیأت علمی و اساتید دانشگاه که برنامه های ویژه ای برای آنها و خانواده هایشان برنامه ریزی خواهیم کرد. طیف بعدی نیز کارمندان محترم دانشگاه هستند که برای آنها نیز برنامه های خاصی مدنظر داریم؛ اما همه اینها نیازمند حمایت و پشتیبانی مالی و معنوی از سوی ریاست دانشگاه و معاونین محترم است.

اصول پنج گانه معاونت دانشجویی و فرهنگی

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ، برنامه ریزی و سیاست گذاری این معاونت را مبتنی بر اصولی عنوان کرد و گفت: در رسیدن به اهداف، اصل دانشجو محوری را مدنظر داریم و نمی خواهیم که در عرصه فرهنگی، رابطه از بالا به پایین شکل بگیرد. علاقه مند این هستیم که دانشجویان کارها را برعهده بگیرند و معاونت درحد یک مشاور و پشتیبان در خدمت دانشجویان باشد. ایده باید از کانون های فرهنگی، اجتماعی و انجمن های علمی دانشجویان شکل بگیرد و کارشناسان معاونت تنها با ارائه مشاوره های لازم، در کنار دانشجویان باشند. معتقدم در این روند است که شخصیت دانشجویان که مدیران آینده کشور هستند، شکل می گیرد.

دکتر رحیمیان، فعالیت های مبتنی بر فکر و اندیشه را دومین اصل این معاونت عنوان کرد و افزود: دانشگاه محلی برای برخورد اندیشه ها است؛ بنابراین شدیدا از برنامه های که مبنای فکری، عقلی و اندیشه ای دارند، استقبال می کنیم. بدنبال این هستیم که زمینه اندیشیدن و آموختن اندیشیدن را به دانشجویان بیاموزیم. میراث غلطی را از نظام آموزشی غرب به ارث برده ایم و به جای آنکه به دانشجویان اندیشیدن یاد بدهیم، حفظ کردن یاد می دهیم. برخورد افکار و اندیشه ها باید در یک فضای کاملا اخلاقی و بدور از جریانات و جناح های سیاسی صورت گیرد. هرچه دانشجویان را به سمت فکر و تعقل پیش ببریم، آسیب های مختلفی که متوجه دانشجویان، دانشگاه و جامعه است، به حداقل می رسد.

تقویت باورهای اصیل دینی و اعتقادی و ترویج اندیشه های اسلام ناب محمدی (ص)، سومین اصل از اصول سیاست گذاری معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه است. عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی در این خصوص گفت: همانطور که توجه به سلامت جسمی دانشجویان حائز اهمیت است، باید به سلامت روحی، اعتقادی و باوری آنها نیز توجه کنیم. البته تلاش می کنیم این مسیر را در یک فرآیند کاملا آگاهی بخش و مبتنی بر معرفت دینی پیگیری کنیم تا زمینه رشد فکری، باوری و اعتقادی دانشجویان را فراهم کنیم.

دکتر رحیمیان، ایجاد تعادل میان کسب علم و پرورش را اصل چهارم عنوان کرد و افزود: معتقدیم نه باید اینقدر بر روی کسب نمره و رتبه تأکید کنیم که از پرورش غافل شویم و نه بالعکس. باید در یک وضعیت متعادل، زمینه کسب علم و در عین حال، رشد و کسب معرفت برای دانشجویان فراهم شود تا بتوانند رشد را به صورت دو بال علم و ایمان باهم داشته باشند و بعد از اتمام تحصیل، فارغ التحصیلی داشته باشیم که هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ شخصیتی و ایمانی مثال زدنی بوده و در تراز دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه جهاد دانشگاهی باشند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به تقویت روحیه خودباوری و هویت ملی و باورهای ایرانی- اسلامی به عنوان پنجمین اصل گفت: این اصل می تواند موتور محرک مهمی در زمینه های علمی و فرهنگی برای دانشجویان باشد.

تقارن آغاز سال تحصیلی جدید با دهه اول محرم

دکتر رحیمیان با اشاره با نزدیک شدن به ایام محرم تأکید کرد: این تقارن را به فال نیک می گیریم و طبیعتا درحال آماده سازی و برنامه ریزی برای برگزاری مراسم تعزیت و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در دهه اول و دوم محرم هستیم. عاشورا موضوعی است که کل جامعه را تحت الشعاع خود قرار می دهد. در مناسک مذهبی، واقعه ای مانند عاشورا و محرم نداریم و این مسأله بقدری تأثیرگذار است که امام خمینی (ره) درباره آن فرمودند: این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. پس به تبع آن باید برنامه های این معاونت را متناسب با این مناسبت ارزشمند و متناسب با شأن دانشگاه با تکیه بر معرفت و آگاهی بخشی در بحث عاشورا و محرم تنظیم کنیم.

جهاد دانشگاهی، خلأ موجود در فضای فرهنگی و ارزشی کشور را پر کرده است

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی درخصوص نزدیک به 4 دهه فعالیت های این نهاد گفت: برنامه های جهاد دانشگاهی از ویژگی هایی برخوردار است که بعضا بعد از 37 سال فعالیت، همچنان در سطح کشور به خوبی درحال اجرا هستند. واحدهای مختلف جهاد دانشگاهی، سازمان های وابسته به این نهاد، هرکدام توانسته اند خلأهای موجود در فضای فرهنگی، دینی و ارزشی کشور را پر کنند. سازمان فعالیت های قرآنی، خبرگزاری های ایسنا و ایکنا، سازمان انتشارات، مرکز گردشگری، همه اینها توانسته اند بخشی از نیازهای جامعه را پاسخ دهند. لذا عموم فعالیت های جهاد دانشگاهی، پاسخگوی یکی از نیازهای درون دانشگاهی یا بیرون دانشگاهی است و از این حیث، فعالیت های فرهنگی جهاد دانشگاهی، شاخص و مثال زدنی است.

دکتر رحیمیان خاطر نشان کرد: اما باید نگاه کنیم که مقام معظم رهبری از جهاد دانشگاهی چه انتظاراتی دارند؟ ایشان در دیدار با جهادگران فرمودند که جهاد دانشگاهی همواره باید حرف گزین و برتر داشته باشد. لذا با همه اعتقادی که به فعالیت های ارزشمند همکارانم در جهاد دانشگاهی دارم، معتقدم تا رسیدن به هدف و آرمانی که مقام معظم رهبری ترسیم نموده اند، فاصله داریم. باید با بهره گیری از ایده های دانشجویان، اساتید و سایر ظرفیت های این نهاد، به سمتی برویم که به چشم انداز ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری برسیم، ان شالله.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا