تبدیل دانش به ثروت باید هدف همکاری ایران و چین باشد

به گزارش ایرنا از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر بای چانلی رئیس آکادمی ملی علوم جمهوری خلق چین و هیات همراه روز یکشنبه با دکتر محمد رضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا دیدار و گفتگوکردند.

دکتر مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هدف از تشکیل این شورا را ساماندهی وضعیت نابسامان دانشگاه ها و همچنین ترسیم چشم انداز کشور در عرصه علم و فناوری عنوان کرد.

وی اظهار داشت: با گسترش حوزه عملکرد و اختیارات این نهاد که حاصل توانمندی ها و قابلیت های آن بود، شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت مدیریت راهبردی علم، تحقیقات، فناوری و فرهنگ کشور را بر عهده گرفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: اکثر قریب به اتفاق نهاد های تاثیرگذار و مفید در حوزه علم و فناوری در کشورمان در سال های اخیر، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شده است.

دکتر مخبر دزفولی گفت: نگاه به علم به عنوان یک امر مقدس و ودیعه ای الهی و نعمت خداوند متعال، باعث شد تا در جمهوری اسلامی متدینین و دینداران علم پیشرفت های علمی را بر دوش گیرند و دانشمند مسلمان و معتقد ایرانی کار علمی را نوعی عبادت محسوب کرد و آن را به نحو احسن انجام داد.

وی افزود: مانند آنچه که شما درکشورتان تحت عنوان 'آکادمی علوم ' تاسیس کرده اید، نهادهای فرهنگستان علوم، زبان و ادب فارسی، هنر، علوم پزشکی و … توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی پایه گذاری شده و امروز این فرهنگستان ها تبدیل به محل اجتماع نخبگان و دانشمندان علوم و فرهنگ در جمهوری اسلامی ایران شده اند.

***تعداد اعضای هیات علمی از چهار هزار نفر به 70 هزار نفر رسیده

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آمار پیشرفت های علمی و فناوری کشورمان در سال های اخیر ادامه داد: ما در ابتدای انقلاب 4 هزار عضو هیئت علمی داشتیم اما امروز این تعداد به بیش از 70 هزار نفر رسیده و تعداد دانشجویان ما نیز از 170 هزار در سال های ابتدای انقلاب اسلامی به بیش از 4 و نیم میلیون نفر رسیده است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت : تعداد 28 دانشگاه جامع کشورمان در سال 1357 امروز به بیش از 200 دانشگاه جامع رسیده و این نشان از یک حرکت ملی و پرشتاب در مسیر پیشرفت علمی دارد.

وی افزود: در کنار این رشد کمی، رشد کیفی و گسترش حوزه های علمی و فناوری نیز در کشورمان صورت گرفت و من امروز با جرات می گویم که علی رغم میل دشمنان ملت ایران، در همه زمینه های علمی و فناوری پیشرفته در ایران کارهای عمیق و قابل توجهی انجام گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در زمینه نانو، زیست فناوری، هوا فضا، ژنتیک، شبیه سازی و …. دانشمندان کشورمان دستاوردهای شگرف و باورنکردنی داشته اند.

رییس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: با توجه به این دستاوردها و پیشرفت ها و به منظور ترسیم یک خط مشی روشن در این مسیر و جلوگیری از اتلاف منابع، با امر رهبر انقلاب اسلامی نقشه جامع علمی کشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و تصویب شد و هم اکنون در مسیر اجرا قرار دارد.

مخبر دزفولی گفت: در زمینه انتقال تجربیات علمی و فناوری و به ویژه در بخش برنامه ریزی برای تبدیل ایده به ارزش افزوده و ثروت ایران و چین می توانند همکاری های خوب وموثری داشته باشند.

*** رئیس آکادمی ملی علوم جمهوری خلق چین: ایران 94 با ایران 15 سال پیش تفاوت های بسیاری کرده است

در ادامه این دیدار دکتر بای چانلی رییس آکادمی علوم چین نیز در این نشست اظهار داشت: ایران سال 1394 با ایران 15 سال پیش تفاوت های بسیار زیادی کرده است.

وی افزود: پیشرفت های علمی و فناوری ایران امروز در همه ابعاد و در شهرهای این کشور به چشم می خورد.

رئیس آکادمی ملی علوم جمهوری خلق چین در تشریح وظائف این نهاد نیز ادامه داد: آکادمی علوم جمهوری خلق چین دارای یک مرجعیت عالی علمی است و زیر نظر رئیس جمهور به انجام وظائفی مانند دیپلماسی علم و فناوری، تشویق دانش آموختگان چینی در سایر کشورها برای بازگشت به کشورشان اشتغال دارد.

چانلی گفت: کشور چین نیز مانند ایران دارای یک برنامه بلند مدت در حوزه علم و فناوری است که هم اکنون 12 برنامه 5 ساله علم و فناوری ذیل این برنامه دراز مدت اجرا شده و در حال تدوین برنامه سیزدهم هستیم.

وی خاطرنشان کرد: رشد سریع اقتصادی چین در سال های اخیر تا حدود زیادی بر پیشرفت های علمی و فناوری این کشور تکیه دارد و ما توانسته ایم با بهره گیری از فناوری های پیشرفته ضمن بالابردن بهره وری واحدهای تولیدی، حجم و کیفیت تولیدات صنعتی خود را افزایش دهیم.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا