چالش کشت پنبه در ایستگاه بین‌المللی فضایی

به گزارش سیناپرس به نقل از اسپاش، از این رو شرکت تارگت (Target) به همراه مرکز علمی کاسیس اعلام کرده‌اند که تا سقف 1 میلیون دلار به دانشمندان و محققانی کمک کنند که می توانند راه‌هایی برای کشت موثر و پایدار "پنبه" ارائه دهند.

کشاورزی در فضا از دیرباز موردتوجه

از آغاز فعالیت انسان برای سفر به فضا نیز تغذیه به عنوان یکی از اولین نیازهای بشر، موردتوجه کارشناسان و دانشمندان بوده است. در سال ١٩٦٢، یعنی تنها یک سال پس از نخستین پروازهای فضایی بشر، «سرگئی کورولف»، طراح ناوهای کیهانی شوروی، خطوط اصلی یک برنامه تحقیقاتی گیاه‌شناسی را، برای پرورش گیاهان در فضا ترسیم و مشخص کرد. در زمان آغاز سفرهای فضایی، یکی از نخستین پرسش‌ها این بود که گیاهان در بی‌وزنی چگونه رشد می‌کنند؟ آیا اصلا رشد خواهند کرد؟ چطور؟ چگونه باید آنها را آبیاری کرد؟ چون در بی‌وزنی گاز و آب به گونه دیگری جریان دارند و آب مثل روی زمین جاری نیست. یک مشکل دیگر هم وجود دارد: هر جسم زنده‌ای حتی گیاهان باید گرمای زائد را رها و از خود دور کنند. در زمین بر اثر گرما و سرما، هوا حرکت می‌کند و جریان می‌یابد اما واضح است که در بی‌وزنی، این جریان به وجود نمی‌آید.

در سال‌های بعد، کیهان‌نوردان توانستند در ایستگاه‌های فضایی سالیوت گیاهانی را به عمل آورند و به این ترتیب جوانه‌های امید برای کشاورزی در فضا شکوفا شد. فواید عملی کشاورزی در ایستگاه‌های مداری زیاد است که از جمله می‌توان به تغذیه بهتر و سلامت بیشتر کیهان‌نوردان، همچنین کاهش محموله‌های تدارکاتی برای مأموریت‌های فضایی اشاره کرد. علاوه بر این، گیاهان زنده، عمل تصفیه آب و هوا را نیز انجام می‌دهند.

کشت پنبه در فضا

مردم باستان گیاه پنبه را فرزند آفتاب می‌نامیدند؛ زیرا این گیاه فقط زیر پرتوهای گرم خورشید رشد می کند و شکوفا می شود. هرچه خورشید داغ‌تر باشد، الیاف پنبه، سفیدتر و محکم‌تر می‌شوند. گیاه پنبه برای رشد و نمو به نور خورشید، گرما و آب زیاد نیاز دارد. به همین جهت، پنبه اغلب در مناطق گرم و استوایی سراسر جهان رشد می کند. باتوجه به این موضوع و چالشهایی که پیش روی کشت پنبه در فضا است، مرکز علمی-تحقیقاتی کاسیس اقدام به برگزاری مسابقه‌ی "چالش کشت و پرورش موثر و پایدار پنبه" کرده است. به گفته‌ی مسئولین کاسیس، جهان هر سال بیش از 25 میلیون تن پنبه تولید می‌کند، در حالی‌که برای رشد و پرورش یک کیلوگرم پنبه به حداقل ده هزار لیتر آب نیاز است.

در حالی که مزایای اقتصادی و شخصی پنبه به خوبی درک شده است، تاثیرات زیست محیطی تولید پنبه قابل توجه است.استفاده شدید از مواد شیمیایی کشاورزی در تولید و تولید پنبه می تواند تاثیرات شدید بهداشتی بر روی کارگران و اکوسیستم های اطراف داشته باشد. سازمان های سراسر جهان به دنبال روش های جدید و نوآورانه برای حل این مسئله مهم در چند دهه آینده هستند.

کاسیس پژوهشگران را تشویق می کند تا پیشنهادات را در زمینه های جریان مایع، پنبه و جوانه زنی گیاه ارائه دهند، به دلیل آن‌که مطالعات در این مسیر و به ویژه پویایی مایعات در فضا، می‌تواند به درک بهتر راه‌هایی برای افزایش پایداری کشت پنبه در زمین منجر شود. گفتنی است که این مسابقه از شهریور ماه تا آذرماه سال جاری در حال برگزاری است.