تحریف حقایق درخصوص ارتباط الکل با خطر ابتلا به سرطان

تا چند دهه، شرکت های تولیدکننده دخانیات تلاش می کردند تا نتایج تحقیقات علمی در مورد ارتباط میان مصرف دخانیات و بروز مشکلات جدی برای سلامتی افراد را اشتباه و مغرضانه توصیف کنند. اکنون مشخص شده است که شرکت های تولیدکننده مشروبات الکلی نیز مسیر مشابهی در پیش گرفته و تلاش می کنند اطلاعات صحیح و دقیقی در اختیار مردم قرار ندهند.

هر روز نتایج مطالعات جدیدی منتشر می شوند که نشان می دهند، رژیم غذایی و میزان فعالیت بدنی بر وضعیت سلامتی افراد تأثیر مستقیم دارد. کمتر پیش می آید که بدنبال اطلاعات خاصی باشیم، مگر اینکه دلیل شخصی برای این کار داشته باشیم و گاهی برای ایجاد تغییر، دیگر دیر شده است.

مطالعه صورت گرفته توسط دانشکده پزشکی بهداشت و گرمسیری لندن شامل بررسی وب سایت ها و اسناد ارائه شده توسط 27 شرکت تولید و توزیع کننده مشروبات الکلی نشان می دهد، تقریبا تمامی این وب سایت ها، اطلاعات نادرستی درخصوص ارتباط مصرف الکل با افزایش خطر ابتلا به سرطان بویژه سرطان های پستان و روده بزرگ در اختیار مردم قرار می دهند.

آگاهی عمومی نسبت به این خطر بسیار کم است و اینگونه استدلال شده است که آگاهی عمومی بیشتر، بویژه ارتباط مصرف الکل با خطر ابتلا به سرطان پستان، تهدید جدی برای صنعت تولید مشروبات الکلی محسوب می شود.

مارک پتیکریو (Mark Petticrew) محقق ارشد این مطالعه گفت: شواهد علمی کاملا روشن هستند: نوشیدن مشروبات الکلی خطر ابتلا به برخی از شایع ترین انواع سرطان ها را افزایش می دهند.

استراتژی "انکار، تحریف، گمراه کردن"  که شرکت های تولیدکننده مشروبات الکلی در این زمینه درپیش گرفته اند، قابل تأمل است.

اغلب این شرکت ها، ارتباط بین مصرف مشروبات الکلی و افزایش خطر ابتلا به سرطان را پیچیده و ارتباط مستقیم بین این دو موضوع را ضعیف یا غیرقابل پیش بینی توصیف کرده اند. همچنین محققان به شواهدی دست یافتند که نشان می دهد، شرکت های تولیدکننده، مصرف حد متوسط نوشیدنی های الکلی را به نادرست، بدون خطر عنوان کرده اند.

پتیکریو تأکید کرد: نتایج این مطالعه یک یادآوری به فعالان صنعت تولید مشروبات الکلی است که مسئولیت اطلاع رسانی در خصوص ارتباط بین مصرف الکل با افزایش خطر ابتلا به سرطان را برعهده گرفته و اطلاعات دقیق و شفافی در اختیار مردم قرار دهند.

نتایج در مجله Drug and Alcohol Review منتشر شد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا