اهدا خون بدون در نظر گرفتن گروه خونی

 اما انواع دیگر گونه های خونی مثل A تنها قابلیت اهدا شدن به دارندگان همان گروه و یا دارندگان گروه خونی AB را دارند این قضیه در مورد گروه B نیز صادق است. با اینکه دارندگان گروه خونی o توانایی اهدا خون به تمام انواع گروه های خونی را دارند اما تنها می توانند از گروه خونی خود خون دریافت کنند.

گفتنی است علت این ویژگی منحصر به فرد گروه خونی o نداشتن هیچ گونه آنتی ژن از انواع A یا B است.( آنتی ژن ها از علل تحریک سیستم دفاعی بدن در برابر هر نوع عامل خارجی هستند که پیش از این در داخل بدن حضور نداشته است.)

اما با تحقیقات اخیر انجام شده به زودی همه افراد فارغ از نوع گروه خونی خود و شخص اهدا کننده توانایی دریافت و یا اهدا خون به هر گروه خونی را خواهند داشت. محققان با استفاده از آنزیمی که از نوعی باکتری بدست آمده آنتی ژن های A- و B- را از گلبول های قرمز خون حذف می کنند و این کار باعث می شود تا گروه خونی مورد نظر به هر گروه خونی دیگری قابلیت اهدا پیدا کند. اما متاسفانه این روش چندان کارآمد نیست زیرا حجم بسیار زیادی از این آنزیم ها برای اثر گذاری مورد نیاز است. اما محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا با ساخت آنزیمی تغییر پذیر این آنزیم ها را بسیار اثرگذار تر کردند. آن ها با اعمال تغییراتی در ژن باکتری ها که کد نویسی آنزیم ها را انجام می دهند فرایند حذف آنتی ژن ها را بهبود بخشیدند , بعد از انجام این تغییرات روی 5 نسل مختلف محققان مشاهده نمودند که اثر گذاری آنزیم ها نسبت به حالت اولیه  170 برابر شد.

در آزمایش های انجام شده در آزمایشگاه مشخص شد این آنزیم ها بیش تر آنتی ژن های موجود در گروه های خونی A و B را از بین می برند و قابلیت اهدا به سایر گروه ها را افزایش می دهند. اما این شیوه هنوز نیاز به تکامل بیش تر داشته و باید محققان روزی به جایی برسند که تمام این آنتی ژن ها در گلبول های قرمز از میان بروند , زیرا وجود مقدار هر چند اندک از آن ها در نمونه های خونی برای شخص دریافت کننده خطرناک است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا