مطالعه روند مهاجرت انسانی بر پایه آنالیز ایزوتوپی دندان

مطالعات جدید انجام شده روی دندان های باقی مانده از مقابر کشف شده در تمدن هاراپا که به تمدن دره رود سند نیز شهرت دارد ، نشان می دهد این افراد از مردم بومی منطقه نبوده و پس از مهاجرت به این محل در آن از دنیا رفته و دفن شده اند . این آزمایش ها بر پایه آنالیز نسبیت ایزوتوپ های سرب و استرونتیوم strontium موجود در مینای دندان این افراد انجام شد . این بقایای استخوانی به حدود 4 هزار سال پیش تعلق دارند .

لازم به توضیح است که این مطالعات با هدف کشف و شناسائی محل اصلی و خاستگاه مردم ساکن این منطقه انجام شده و در آن ویژگی ها و تاثیرات شیمیائی موجود در آب ، جانوران و سنگ ها بر مینای دندان مورد توجه قرار گرفته و در نتیجه مشخص شد که این افراد از مناطق داخلی هندوستان به این بخش ، مهاجرت کرده اند .

در همین زمینه جان کریگباوم John Krigbaum زیست انسان شناس دانشگاه فلوریدا که این انالیز ها را انجام داده است اعلام کرد : "  پیش از این محققان بر اساس  پژوهش های قبلی گمان می کردند که این افراد مردم بومی منطقه و از طبقه متوسط بودند . "

تمدن دره رود سند یک تمدن باستانی است که دوران شکوه خود را در حدود سال های 2600 تا 1900 پیش از میلاد تجربه کرد . این تمدن شامل بخش هائی از هندوستان و پاکستان امروزی شده و یکی از نخستین مراکز شهر نشینی در تمام دنیا به شمار می رود . از جمله شهر های مهم این تمدن می توان به موهن جودارو و هاراپا اشاره کرد . این شهر ها دارای سیستم فاضلاب و حمام های عمومی بودند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا