گزارش آنالیز مواد رادیو اکتیو در جنگل های چرنوبیل

پس از پایان عملیات اطفای حریق در منطقه جنگلی مجاور نیروگاه چرنوبیل که بر اثر انفجار این نیروگاه در سال 1986 میلادی دچار آلودگی رادیو اکتیوی شده بود ، سازمان خدمات اضطراری اوکراین طی بیانیه ای ضمن اعلام رسمی پایان یافتن حریق در این مناطق در روز جمعه ، اطلاعات فنی مرتبط با انتشار مواد رادیو اکتیو را منتشر کرد .

در همین زمینه مقام مسئول مقابله با این آتش سوزی به خبرگزاری روسیه اعلام کرد : " از صبح روز شنبه ، هیچ منطقه ای دچار آتش سوزی نبوده و این حریق به طور کامل مهار شده است . شرایط در حال حاضر کاملا تحت کنترل ما قرار داشته و در تمامی مناطقی که آتش سوزی وجود داشت ، آب جاری شده است . "

یکی از مهمترین موارد نگران کننده در این رابطه ، احتمال گسترش و پخش مواد رادیو اکتیو در پی ایجاد آتش سوزی در این جنگل ها بود . به همین دلیل در گزارش منتشر شده در رابطه با اندازه گیری میزان تشعشعات رادیو اکتیو ، اعلام شد : " میزان تشعشات اتمی در این منطقه ، عادی بوده و بر اساس آزمایش های انجام شده ، این امواج به مقدار 21 mcR/h گزارش شده است . به این ترتیب ، هیچ نوع افزایش در میزان تشعشعات موجود در این منطقه مشاهده نشده است . "

با توجه به اهمیت این موضوع و خطرات بالقوه گسترش و افزایش مواد رادیو اکتیو در مناطق مجاور نیروگاه چرنوبیل که می توانست تبعات و ضایعات زیست محیطی شدیدی در پی داشته باشد ، یک مرکز کنترل سیار در این منطقه مستقر شده و شرایط را تحت نظر دارد .

بر اساس گزارش های پیشین ، آتش سوزی در مناطق ممنوعه جنگلی اطراف نیروگاه اتمی چرنوبیل از 28 آپریل ( برابر با هشت اردیبهشت ماه ) ، شروع شده و تا سی ام آپریل ادامه داشته است . این آتش سوزی مساحتی بالغ بر 2 هزار و 600 کیلومتر مربع را شامل می شد .

اهمیت این موضوع به حدی بود که آرسنی یاتسنیوک Arseniy Yatsenyuk   نخست وزیر اوکراین شخصا در عملیات اطفای آتش سوزی شرکت کرده و پس از پایان یافتن و مهار آن اعلام کرد : " این حادثه ، عظیم ترین حادثه طبیعی رخ داده در این منطقه طی بیست و سه سال گذشته محسوب می شود . "

در خاتمه لازم به توضیح است که وزیر کشور اوکراین پیش از این در اظهاراتی جنجالی اعلام کرده بود که این اتش سوزی احتمالا جنبه عمدی داشته و عامدانه ایجاد شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا