ذخیره اطلاعات برای میلیاردها سال با کریستال سوپرمن!

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،دانشمندان دانشگاه ساوتهمپتون حافظه کریستالی سوپرمن را ساختند که می‌تواند اطلاعات و داده‌ها را به مدت ۱۳٫۸ میلیارد سال ذخیره کند.
اکنون نسخه‌هایی از Magna Carta، اعلامیه جهانی حقوق بشر، کتاب مقدس پادشاه جیمز، حال به صورت دیجیتالی بر روی شیشه‌ای به اسم حافظه شیشه‌ای سوپرمن (Superman memory crystal) ذخیره شده است. محققان می‌گویند که این کریستال قابلیت ذخیره‌سازی حجم عظیمی از داده‌ها را دارد و می‌تواند برای ۱۳٫۸ میلیارد سال این اطلاعات را نگهداری کند.

برای این تکنولوژی از روش لیزری استفاده شده است. دانشمندان دانشگاه ساوتهمپتون واقع در انگلستان، این اسناد را به همراه رساله اسحاق نیوتون به نام “Opticks” آرشیو کردند. جالب است این اطلاعات در یک تراشه (chipset) به اندازه‌ یک سکه ذخیره شده است. طبق گفته محققان، این دیسک‌های کوچک می‌توانند برای میلیاردها سال در درجه‌ ۳۷۴ فارنهایت (۱۹۰ درجه سانتی گراد) زنده بمانند و در دمای اتاق می‌توانند تقریبا برای همیشه زنده بمانند.

فکر این قضیه جالب است که بگوییم: ما تکنولوژی ساختیم که اسناد و اطلاعات را نگهداری می‌کند و آن را برای نسل‌های بعدی در فضا ذخیره می‌کند. پیتر کازانسکی یک پروفسور در دانشگاه مرکزی تحقیقات اپتوالکترونیک (Optoelectronics) در یک بیانیه‌ اظهار داشت: این تکنولوژی می‌تواند آخرین شواهد از تمدن ما را امن نگه دارد. با این تکنولوژی تمام کارهایی که کردیم فراموش نخواهد شد.

کازانسکی و همکارش در سال ۲۰۱۳ در کالیفرنیا برای اولین بار در کنفرانس مربوط به لیزر و الکترومغناطیسی، از ذخیره سازی پنج بعدی سخن گفتند. محققان از لیزر فمتوثانیه (fematosecond lasers) استفاده کردند، که از این نوع لیزرها برای تولید پالس‌های بسیار کوتاه جهت ثبت اطلاعات در ساختار نانو که ۵ میکرومتر از هم فاصله دارند استفاده می‌شود. این تکه‌های نانو نورهای دوقطبی که از مسیر شیشه عبور می‌کنند را قلم زنی می‌کند. این محقق می‌گوید: ترکیب لنز دوقطبی و میکروسکوپ نوری تمامراز و رمزی است که به آن احتیاج داریم.

اسم مستعار پنج بعدی، به مکان سه بعدی ساختار نانو و همچنین سایز و جهتش اشاره دارد. در سال ۲۰۱۳، محققین رکورد ثبت یک پرونده متنی به اندازه ۳۰۰ کیلوبایت را ثبت کردند. اما ظرفیت یک دیسک شیشه‌ای به تنها ۳۶۰ ترابایت است. (۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ کیلوبایت)

در فوریه ماه گذشته، در مراسم اختتامیه محققان ساوتهمپتون، یک نسخه از اعلامیه جهانی حقوق بشر را به عنوان هدیه به سازمان ملل متحد علمی آموزشی و سازمان ملل فرهنگ یونسکو (UNESCO) تقدیم کردند. دانشمندان اسم این تکنولوژی را حافظه شیشه‌ای سوپرمن گذاشتند که اشاره به شخصیت فیلم سوپرمن دارد. محققان اکنون به دنبال شرکای صنعتی برای توسعه بیشتر این تکنولوژی می‌گردند.