حل اسرار حرارت عجیب تاج خورشیدی

به گزارش ایسنا، طی سالیان طولانی، دانشمندان به دنبال پاسخ به این سوال بودند که چرا جو خارجی خورشید – تاج خورشیدی – بیش از 200 برابر داغتر از سطح آن است. اکنون محققان بر این باورند که پس از شناسایی میلیون‌ها انفجار کوچک در جو خورشید توانسته‌اند پاسخ خود را پیدا کنند.شواهد نشان داده‌اند که نانوجرقه‌ها، پلاسمای درون کرون را داغ کرده و باعث افزایش دمای آن نسبت به سطح خورشید می‌شود.

چهار تحقیق علمی مرتبط در کنار یکدیگر نشان دادند که چگونه دمای تاج خورشیدی در اثر انفجارهای نسبتا کوچک در خورشید، تا بیش از یک میلیون درجه افزایش می‌یابد؛ هر انفجار از قدرتی حدود 50 مگاتن بمب هیدروژنی برخوردار است.

این انفجارها نسبت به سایر موارد جرقه‌های خورشیدی، نسبتا کوچک محسوب شده و تنها یک میلیاردم انرژی یک جرقه خورشیدی عادی را تولید می‌کنند.این تحقیقات نخستین شواهد از وجود نانوجرقه‌های خورشیدی را ارائه کرده‌اند.این شواهد در نشست سه‌سالانه زمین-خورشید در ایندیانا ارائه شدند. این شواهد با استفاده از چندین تلسکوپ از جمله رصدخانه دینامیک خورشیدی (SDO) ناسا و تلسکوپ NuStar بدست آمده‌اند که اغلب برای مشاهده سیاه‌چاله‌های درخشان در کهکشان‌های دور بکار گرفته می‌شوند.

زمانی که یک نانوجرقه منفجر می‌شود، جو خورشیدی را تا 10 میلیون کلوین داغ کرده و این پلاسمای ابرداغ، شاهدی بر تاج خورشیدی است. فلاش حرارت حاصله باعث افزایش چشمگیر دما شده و به دلیل زیاد بودن این رویداد در هر ثانیه، دمای جو بالا باقی می‌ماند.

اگرچه هنوز یک معما حل نشده باقی مانده است و دانشمندان هنوز در مورد منبع این نانوجرقه‌ها اطمینان ندارند؛ اما تصور می شود که فرآیندهای غالب، شکست‌های میدان‌های مغناطیسی باشند. هنگامی که این پیچ‌وتاب‌ها بزرگ شده و میدان‌های مغناطیسی می‌شکنند، نانوجرقه‌ها بوجود می‌آورند.

این شواهد کلیدی با استفاده از موشک‌های اکتشاف جوی بدست آمده‌اند که سفرهای کوتاه 15 دقیقه‌ای به درون جو انجام می‌دهند.دمای خورشید حدود 6000 درجه سانتیگراد است اما به دلایلی، دمای جو خورشید حدود یک میلیون درجه سانتیگراد بوده و در برخی مناطق به دو میلیون درجه نیز می‌رسد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا