سوادآموزی در دنیای دیجیتال

تهران، زادگاه شکل گیری روز سوادآموزی

ایده روز بین المللی سوادآموزی، در کنفرانس جهانی وزرای آموزش و پرورش درخصوص ریشه کنی بی سوادی که در تاریخ 8 تا 19 سپتامبر 1965 در تهران برگزار شد، شکل گرفت.

در چهاردهمین جلسه کنفرانس عمومی یونسکو در 26 اکتبر 1966 اعلام شد که برای یادآوری اهمیت سوادآموزی برای افراد و جوامع، و نیاز به تشدید تلاش های برای حرکت به سمت جوامع باسواد، تاریخ 8 سپتامبر (17 شهریور) به نام روز بین المللی سوادآموزی (International Literacy Day) نامگذاری می شود.

موضوع سواد یکی از مولفه های اصلی اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد محسوب می شود. هدف از نامگذاری یک روز خاص به نام روز بین المللی سوادآموزی، برجسته کردن اهمیت و نقش سوادآموزی برای تک تک افراد جامعه و از منظر گسترده تر، برای فرهنگ جهانی است.

فقدان دسترسی به امکانات آموزشی، کیفیت پایین آموزش در برخی مدارس، ترک مدرسه در سنین پایین (بدلیل فقر و نیاز مالی خانواده) از جمله چالش های پیش روی سوادآموزی در سطح جهان است.

بی سوادی در عصر دیجیتال

جای تعجب است که در عصر فناوری و زندگی مدرن امروز، همچنان نزدیک به 800 میلیون نفر از مردم در نقاط مختلف جهان در مهارت های پایه سواد (خواندن و نوشتن) مشکل دارند.

براساس گزارش های منتشر شده از سوی یونسکو، 260 میلیون دانش آموز مقاطع ابتدایی و متوسطه، از خدمات آموزشی محروم هستند. آمارها نشان می دهند که 49 درصد جمعیت بی سواد جهان در جنوب آسیا و 27 درصد نیز در قاره آفریقا زندگی می کنند.

(تصویر: unesco)

از همین رو، سوادآموزی در دنیای دیجیتال (Literacy in a Digital World) به عنوان موضوع روز بین المللی سوادآموزی 2017 انتخاب شده است. رویداد ویژه دو روزه ای در تاریخ های 7 و 8 سپتامبر در مقر یونسکو در پاریس برگزار می شود و کارشناسان و متخصصانی از سراسر جهان، مهارت های مورد نیاز برای حرکت به سوی جوامع دیجیتال، سیاست های و برنامه های ویژه سوادآموزی به عنوان اهرم فرصت در دنیای دیجیتال را مورد بررسی قرار می دهند.

(تصویر: unesco)

همچنین جایزه بین المللی سوادآموزی (International Literacy Prizes) به منظور تجلیل از فعالیت های برجسته سوادآموزی با محوریت موضوع امسال، از سوی یونسکو اهدا خواهد شد.

ز گهواره تا گور دانش بجوی

در دین اسلام بر موضوع تعلیم و تربیت تأکید فراوانی شده است و در آیات قرآن کریم و روایات پیامبر و ائمه اطهار (علیهم السلام)، می توان جایگاه ویژه دانش و آگاهی را مشاهده کرد. در آیه 9 سوره زمر به ارزش علم اندوزی و برتری عالمان بر جاهلان اشاره شده است: "آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند، یکسانند؟ تنها خردمندان پند می پذیرند".

پيامبر اکرم (ص) نیز فرمودند: "بدنبال علم و دانش بروید حتی اگر در چین باشد" و "طلب علم بر هر مرد و زن مسلمانی واجب است".

نهضت سوادآموزی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به فرمان امام خمینی (ره)، در تاریخ هفتم دی 1358، نهضت سوادآموزی تشکیل و این تاریخ در کشور به نام روز سوادآموزی نامگذاری شد. امام (ره) در بخشی از پیام خود فرمودند: مایه بسی خجلت است در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می کند ـ که طلب علم را واجب دانسته است ـ از نوشتن و خواندن محروم باشد.

این اقدام باعث ایجاد یک بسیج همگانی برای از بین بردن بی سوادی در مناطق مختلف کشور، حتی روستاهای دورافتاده شد.

نرخ باسوادی در ایران

براساس نتایج رسمی سرشماری سال 95، نرخ سواد در گروه سنی 49-10 ساله به 94.7 ارتقا یافته است. بالاترین درصد با سوادی در گروه سنی 6 سال و بالاتر، به استان های تهران با 92.9 درصد، البرز 92.2 درصد، سمنان 91.5 درصد و یزد 90.9 درصد اختصاص دارد و استان سیستان و بلوچستان با 76 درصد، دارای پایین ترین درصد باسوادی در این گروه سنی است.

به گفته علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، بیشترین افزایش میزان باسوادی در سال 1395 (نسبت به سرشماری دوره قبل) مربوط به استان های بوشهر، قزوین، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان است.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: مرکز آمار ایران / unesco / UN

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا