وقتی گوگل می گوید من قانونم!

تا پیش از این عادت کرده بودیم که بانکها به واسطه توان مالی چشمگیری که دارند بر قانونگذاران آمریکا تأثیر گذاشته و آنها را وادار به تصویب قوانین مورد نیاز و همسو با اهدافشان کنند. اما حالا اوضاع تغییر کرده است. دیگر همیشه اسمی از بانکها برده نمی شود و در عوض این غولهای فناوری نظیر گوگل و فیس بوک هستند که صنعت پنهان اما تأثیرگذار «لابی» در آمریکا را هدایت می کنند.

پرسشی که اکنون مطرح می شود این است: آیا آنها می توانند با پول، قانونگذاران آمریکایی را خریده تا قوانینی را تصویب کنند که در نهایت به ایجاد رقابت کمتر، مالیات کمتر و البته دریافت اطلاعات بیشتر منجر شود؟

بری لین از محققان و مشاوران کارکشته ای است که در «بنیاد آمریکای جدید» کار می کرد. این نهاد یک اتاق فکر مستقر در واشنگتن است که طی مدت 15 سال گذشته بری لین مشغول مطالعه قدرت و اثرگذاری شرکتهای پیشرو در عرصه فناوری نظیر گوگل و فیس بوک بوده است. از نگاه وی 14 مورد از این شرکتها عالی هستند.

او پس از انتشار گزارشی در این زمینه اخراج شد. چرا؟ بری لین معتقد است که پشت پرده این اخراج گوگل قرار دارد. گوگل یکی از بزرگترین حامیان مالی بنیاد آمریکای جدید است. به باور بری لین، گوگل از مسیری که وی در مطالعاتش دنبال می کرده ناخشنود بوده و جکم به اخراج وی داده است.

در واقع بری لین همواره از شرکتهای بزرگی نظیر گوگل، فیس بوک و آمازون خواسته که خود را در قالب قوانین و مقرراتی مشخص قرار دهند و این همان چیزی است که به مذاق گوگل خوش نیامده.

برخی ایمیلهای درز کرده نشان از آن دارد که بنیاد آمریکای جدید نسبت به انتقاداتی که بری لین مطرح کرده نگران بوده و بیم آن را داشته که حمایتهای مالی گوگل و احتمالا سایر شرکتهای مشابه را از دست بدهد.

در یکی از این ایمیلها ، آن ماری اسلاتر، رئیس بنیاد آمریکای جدید می نویسد: ما در فرآیندی قرار دادیم که هدف آن توسعه ارتباطات با گوگل در حوزه های کلیدی است. حالا در نظر بگیرید که شما چگونه کسب حمایتهای مالی را به مخاطره می اندازید!

به روشنی پیداست که این روزها در آمریکا شرکتهایی نظیر گوگل و فیس بوک بر روند تصمیم گیریهای کلان قانونی این کشور تأثیر می گذارند.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : theguardian

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا