کره شمالی چگونه بمب اتم ساخت؟

«کیم ایل سونگ» رهبر وقت کره شمالی در دوران جنگ سرد بود که بر اثر تهدیدات آمریکا به استفاده از سلاح‌‌های هسته‌ای علیه کره شمالی، به سوی دستیابی به این تجهیزات هسته‌ای ترغیب شد و شروع به حرکت در این مسیر کرد. به‌ویژه در خلال جنگ کره که پیونگ یانگ، پایتخت کشور کره شمالی، از سوی بمب‌افکن‌های ارتش آمریکا به‌شدت بمباران شد و به‌صورت تل بزرگی از خاک و سنگ و آهن درآمد و آمریکا سلاح‌های هسته‌ای خود را در‌ کره‌ جنوبی مستقر کرد، کیم ایل سونگ برای مقابله با این اقدام تهدیدآمیز آمریکا درجهت دستیابی به توان هسته‌ای بیشتر کوشید.

کره شمالی برای رسیدن به این هدف خود ابتدا دست یاری به سوی شوروی و سپس چین دراز کرد، اما هر دو ابرقدرت‌ با وجود آن‌که در مواضع کمونیستی خود با کره شمالی مشترک بودند، دست رد به سینه این کشور زدند.

کره شمالی اما ناامید نشد و از پای ننشست. این کشور مصرانه برای پیشبرد‌ برنامه هسته‌ای خود به صورت مخفیانه تلاش کرد. پیونگ یانگ، در راهی که پیش گرفته بود به کمک‌ها و قابلیت‌های پاکستان امیدوار شد.

پاکستان‌ که‌ خود نیز پس از جنگ سرد جایگاه خود را در استراتژی امنیتی-نظامی آمریکا از دست داده بود و از طرفی دیگر از سال 1974 درگیر رقابت و کشمکش با هندوستان بود، همکاری و تعامل با کره شمالی را فرصتی مغتنم دانست تا بنیه خود را قوی کند.

ظاهرا‌ً معامله بین این دو کشور به این شکل بوده است که پاکستان تکنولوژی موشک‌های بالستیک را از کره شمالی دریافت کند و درمقابل، تکنولوژی‌ سلاح‌های هسته‌ای را در اختیار‌ پیونگ‌ یانگ‌ قرار دهد.

در اواسط دهه 1990 بود که از این همکاری مخفیانه توسط سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا (CIA) پرده برداشته شد. در این مقطع زمانی سازمان سیا متوجه شد که دکتر عبدالقدیرخان، دانشمند هسته‌ای پاکستان به کره شمالی کمک کرده است تا این کشور به ساخت سانتریفیوژ دست یابد. از آن گذشته طبق اطلاعات به‌دست‌آمده توسط سیا، دکتر عبدالقدیرخان طرح‌های ساخت بمب اتم را نیز در اختیار کره شمالی قرار داده بود.

در سال ۲۰۰۴ این آمار و اطلاعات وضوح بیشتری پیدا کرد و آن موقع بود که عبدالقدیرخان‌ به کمک به کره شمالی برای دستیابی به تکنولوژی‌ غنی‌سازی‌ اورانیوم‌ اعتراف کرد.

                                               عبدالقدیرخان، بنیانگذار غنی سازی اورانیوم در پاکستان

 

به این ترتیب می‌توان گفت که اگرچه انگیزه اصلی و اولیه دسترسی به سلاح اتمی توسط آمریکا در کره شمالی شکل گرفت، اما تحقق این اندیشه مدیون پاکستان و دانشمند هسته‌ای آن یعنی عبدالقدیرخان است.

عبدالقدیرخان برای کمک به چند کشور دیگر هم در جهت توانمندسازی هسته‌ای‌ متهم شد اما در دادگاهی که در سال ۲۰۰۴ در پاکستان برایش تشکیل شد، تنها کمک به کره شمالی را پذیرفت. او پس ازمحاکمه در دادگاه به دو سال حبس خانگی محکوم شد و پس از آن تا هم‌اکنون در پاکستان به‌عنوان یک شهروند معمولی زندگی می‌کند.

غزال غضنفری

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا