تلفن همراه سرطان‌زا است؟

حالا فاز دوم این تحقیق روی موش‌ها که قبل از اعلام نتایج فاز نخست و در ابعاد بزرگتری آغاز شده بود، نتایج مشابهی داشته و محققانی که روی این طرح کار کرده‌اند می‌گویند، مطالعات روی حیوانات نتایج قاطعی داشته است، و حالا وقتش رسیده مطالعه گسترده‌ای در جهان روی تاثیر امواح تلفن همراه و حتی وای‌فای روی انسان انجام شود.

در تحقیق اولیه محققان نتیجه این تحقیق بزرگ 25 میلیون دلاری را که روی حیوانات انجام شده طی مقاله‌ای در نشریه bioarxive  منتشر کردند که نشان می‌داد تشعشعات ناشی از تلفن همراه و دستک‌های بی‌سیم با تشکیل نوعی سرطان نادر در حداقل دونوع سلول مغزی و قلبی موش‌ها همبستگی دارد.

محققان برنامه سم شناسی ملی آمریکا یا NTP موش­‌ها را در طول زندگیشان تحت تاثیر امواج رادیویی تنظیم شده قرار دادند که با دقت وضعیت کسانی با استفاده زیاد از تلفن همراه یا در معرض تشعشعات بی­سیم زیاد را شبیه سازی میکرد.

موسسه بین المللی تحقیق سرطان در سال 2011 امواج رادیویی را در لیست سرطانزاهای احتمالی قرار داد. حالا بیشتر موش‌های درگیر این آزمایش مبتلا به نوعی سرطان نادر مغز و قلب شده­‌اند که به سادگی با پدیده‌‌های دیگر قابل توضیح نیست. در مقابل هیچ کدام از موش‌های گروه کنترل که تحت تاثیر این امواج نبوده‌اند به چنین سرطان‌هایی مبتلا نشدند. «کریستوفر پورتیر» رئیس سابق NTP و کسی که این آزمایش را طراحی و آغاز کرده بود می‌گوید:« هنوز کارهای زیادی مانده تا ثابت شود این موضوع برای انسان هم خطرساز است اما همین­قدر که مشخص شده در موش­های چه تاثیری به جای می­گذارد مایه نگرانی است».

اما تکرار این آزمایش در ابعاد بزرگتر همان نتایج را به همراه داشته است، هنوز نتایج کامل فاز دوم این پژوهش اعلام نشده است، اما محققان گفته‌اند؛ تقریبا تردیدی در فاز حیوانی وجود ندارد.

ترجمه: علی رنجبران