زمین لرزه و اکتشافات معدنی ، اولویت های پژوهشی رشته ژئوفیزیک است

سینا پرس:دکتر امین عباسی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به مهم ترین اولویت های پژوهشی کشور در زمینه ژئوفیزیک، گفت: اولین اولویت پژوهشی کشور در زمینه ژئوفیزیک پرداختن به بحث زمین لرزه است چون زمین لرزه می تواند در کسری از زمان خسارات و تلفات شدیدی به بار آورد و کشور ما از این بابت آسیب زیادی متحمل شده است.

عباسی از دیگر مشکلات کشور که به رشته ژئوفیزیک مربوط می شود را مباحثی چون خشکسالی، سیل، بیابان زایی، کمبود آب و … عنوان کرد و افزود: علاوه بر این مسایل، بحث اکتشافات معدنی اعم از کانی ها و منابع هیدروکربنی مثل نفت و گاز از دیگر اولویت های مهم پژوهشی کشور در زمینه ژئوفیزیک است.

دبیر انجمن ژئوفیزیک ایران با اشاره به اهمیت فناوری در ژئوفیزیک، خاطرنشان کرد: منظور از فناوری در رشته ژئوفیزیک توجه به ایجاد یا آموزش روش های فناورانه برای پرداختن به همه موضوعاتی است که در این رشته تحصیلی مورد توجه قرار می گیرد مثل اینکه چگونه زمین لرزه را بفهمیم و آن را پیش یابی کنیم تا مدیران و مسوولان کشور بتوانند خسارات مالی و تلفات جانی آن را کنترل و به حداقل برسانند.

وی تاکید کرد: ما باید به سمت استفاده از همه امکانات نرم افزاری و سخت افزاری در زمینه زلزله و اکتشافات معدنی برویم.

عباسی یادآور شد: هم اکنون یکی از مهم ترین فناوری ها در بحث کنترل و پایش زمین لرزه و نیز در بحث اکتشافات معدنی، فناوری های سنجش از دور است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا کاربرد دارد اما متاسفانه هنوز در کشور ما استفاده از این فناوری ها به جایگاه شایسته ای دست نیافته است.

دبیر انجمن ژئوفیزیک ایران رشته ژئوفیزیک را ترکیبی از دانش و فناوری عنوان کرد و گفت: رشته ژئوفیزیک از آغاز تاسیس رشته ای کاربردی بوده و هنوز هم چنین است بنابراین پژوهش های آن محدود به کتابخانه ها نیست.

وی در ادامه متذکر شد: با وجود کاربردی بودن رشته ژئوفیزیک اما فضای مناسبی برای کار و اشتغال دانش آموختگان این رشته در کشور علیرغم محدود بودن آنها وجود ندارد. من فکر می کنم کمک به انجمن های علمی برای بارور کردن ظرفیت های دانش آموختگان هر عرصه می تواند حوزه های مغفول مانده آن عرصه را احیا کند.

عباسی با اشاره به حمایت خوب دولت یازدهم از انجمن های علمی، یادآور شد: اگر از انجمن های علمی مثل انجمن ژئوفیزیک ایران حمایت کافی صورت بگیرد، این انجمن ها می توانند با برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی در جهت توانمندسازی دانش آموختگان رشته های دانشگاهی برای ورود به بازار کار مفید واقع شوند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا