کاربرد نانوفناوری در مقاوم‌سازی گیاهان مرتعی به خاک شور

مراتع جزو مهم ترین منابع طبیعی در هر کشوری هستند و حفظ، اصلاح و تجدید حیات آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. بدین منظور معمولا به ازای چرایی که توسط دام ها از این منابع طبیعی ارزشمند انجام می شود، متولیان مربوطه با بذرپاشی گونه های گیاهی مرتعی باعث تجدید و حفظ حیات مراتع می گردند. ولی در این زمینه مسائلی وجود دارد که گاهی انجام عملیات حفاظتی را با مشکل مواجه می سازد.

یکی از این مشکلات که در کشور ما به طور ویژه خود را نشان می دهد، مشکل شوری خاک ها است. تنش شوری یکی از عوامل موثر در جلوگیری از جوانه زنی، رشد اولیه و استقرار گیاه است. بالا بودن شوری خاک، مانع نفوذ آب به قسمت های داخلی بذر می گردد و این موضوع باعث می شود جوانه زنی که یکی از مراحل بحرانی در استقرار گیاه محسوب می شود به درستی انجام نگردیده و گیاه کافی برای تجدید حیات و بقای مراتع فراهم نگردد.

برای غلبه بر این مشکل، گروهی از محققین کشورمان از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، نانوفناوری را به کار گرفته اند. در پژوهشی که این محققین به انجام رسانده اند اثر نانوذرات نقره بر خصوصیات جوانه زنی یکی از مهم ترین گونه های گیاهی مرتعی به نام «فستوکا» مورد مطالعه قرار گرفته است.

این مطالعه که نتایج آن در نشریه علمی پژوهشی مرتعداری جلد اول شماره 1 منتشر گردیده است، در آزمایشگاه تنش های محیطی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و بر روی دو رقم گیاه مرتعی فستوکا به انجام رسیده است.

یافته های این پژوهش نشان می دهد که کاربرد نانوذرات نقره در هر دو گونه فستوکای مورد مطالعه و در شرایط شوری خاک می تواند به طور معنی دار و قابل توجهی بر مولفه های مختلف نظیر میزان جوانه زنی، سرعت جوانه زنی و رشد اولیه گیاهچه های حاصله تاثیر مثبت گذاشته و شرایط را برای بقا و استقرار این گیاهان مرتعی فراهم سازد.

بر اساس نتایج این آزمایش، کاربرد نانوذرات نقره به عنوان تکنیکی فیزیولوژیک قادر است پارامترهای کیفیت بذور گیاهان را جهت تداوم بقا در هنگام حضور انواع تنش ها به خصوص تنش شوری به عنوان یکی از مهم ترین تنش های محیطی، بهبود بخشد.

فستوکا، نوعی گیاه مرتعی از خانواده گندمیان فصل سرد است که در بیشتر استان های ایران پراکنش داشته و به دلیل خوش خوراکی نسبی برای دام ها و همچنین خصوصیاتی نظیر تولید بالا و سیستم ریشه ای فشرده، در مدیریت حفظ و اصلاح مراتع کشور به شیوه بذرکاری و بذرپاشی مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا