اطفای حریق در مناطق آلوده به رادیو اکتیو اکراین

بر اساس اعلام رسمی معاون مرکز مقابله با شرایط بحرانی در اکراین ، آتش سوزی در جنگل های مجاور نیروگاه چرنوبیل که آلوده به مواد رادیو اکتیو بودند ، اطفا شده است . نیکولای چچتکین Nikolay Chechetkin در بیانیه رسمی منتشر شده در این رابطه اعلام کرد : " با توجه به اهمیت زیست محیطی این بخش ها و امکان انتشار مواد رادیو اکتیو ، تیم های ویژه امداد و نجات موفق به اطفای کامل حریق در این مناطق شدند . "

بر اساس این گزارش ، تیمی متشکل از 51 آتش نشان و 300 نیروی داوطلب مردمی در این عملیات اطفای حریق شرکت کرده بودند .

بررسی های انجام شده و نتایج آزمایش های انجام شده برای بررسی و سنجش میزان امواج رادیو اکتیو موجود در منطقه ؛ نشان دهنده عدم وجود خطر انتشار مواد بوده و میزان این تشعشعات در حد استاندارد است .

گفتنی است در پی بروز این آتش سوزی شدید در جنگل های نزدیک سایت نیروگاه اتمی چرنوبیل ، نگرانی های فراوانی بابت تبعات ناشی از آتش سوزی در مناطقی که در سال 1986 به دلیل حادثه اتمی پرنوبیل به رادیو اکتیو آلوده شده اند ، ایجاد شده بود .

در همین زمینه روز گذشته آرسنی یاتسنیوک Arseny Yatsenyuk نخست وزیر اکراین اعلام کرد :  " آزمایش ها و نمونه برداری های انجام شده از این منطقه نشان دهنده میزان عادی امواج رادیو اکتیو در این جنگل ها است . مردم این منطقه نباید نگرانی از بابت تشعشعات رادیو اکتیو داشته باشند . "

گفتنی است در شروع بروز این آتش سوزی ، ر زوریان شکیریاک Zoryan Shkiryak مدیر مرکز خدمات امداد و واکنش سریع اکراین  پیش از این اعلام کرده بود که آتش سوزی این مناطق تنها به یک روز زمان برای اطفا نیاز دارد در حالی که این حریق همچنان پس از گذشت چند روز از شروع آن مهار نشده بود .

بر اساس گزارش های رسمی ، منطقه آتش سوزی در جنگل های اکراین ، مساحتی بالغ بر 2 هزار و 600 کیلومتر مربع را شامل می شود که بخشی از آن در منطقه آلوده به مواد رادیو اکتیو ناشی از حادثه چرنوبیل است . این موضوع سبب بروز نگرانی های بسیاری در مجامع جهانی شده است زیرا تاثیرات نامطلوب این موضوع بر محیط زیست ، تنها منحصر به کشور اکراین نبوده و در سایر نقاط جهان نیز مشاهده خواهد شد .