شرایط نگران کننده محیط زیست دریائی در مناطق استوائی

شرایط خاص صنعتی شدن و تبعات ناشی از آن در دهه های پیشین سبب ایجاد آسیب های گسترده ای در محیط زیست سراسر دنیا شده است . آلودگی های جوی ، از بین رفتن جنگل ها و مراتع و ایجاد اختلال در محیط زیست و محل زندگی جانوران ، تنها گوشه ای از این آسیب های ایجاد شده توسط انسان بر محیط زیست است . از سوی دیگر ،  یکی از بزرگترین اکو سیستم های موجود در کره زمین ، اکو سیستم دریائی و جانوران آبزی است . فعالیت های بشر در سال های گذشته سبب ایجاد معضلات فراوانی در این حوزه شده است که از مهمترین این عوامل می توان به اسیدی شدن آب اقیانوس ها بر اثر افزایش میزان دی اکسید کربن موجود در هوا و ترکیب آن با آب دریاها ، افزایش دمای عمومی آب اقیانوس ها در پی گرمایش زمین و تغییرات رخ داده ود جریانات دریائی اشاره کرد .

پژوهش های جدید زیست شناسان نشان می دهد که گونه های جانوران دریائی مانند وال ها و دلفین های ساکن در مناطق استوائی و به ویژه حیوانات آبزی ساکن مناطق کارائیب و اقیانوس آرام ، در خطر بیشتری نسبت به سایر مناطق قرار دارند . این موضوع در پی بررسی ها و آنالیز های علمی گروهی از دانشمندان روی این گونه های جانوری و همینطور بقایای فسیل شده جانوران این مناطق از 23 میلیون سال پیش تا امروز ، اعلام شده است .

لازم به توضیح است که این پژوهش ها به سرپرستی و تحت نظر دانشگاه برکلی در کالیفرنیا California's University of Berkeley در حال انجام است و نتایج آن در مجله علمی Science journal منتشر شده است . پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی ، برای دستیابی به نتیجه اعلام شده ، الگوی انقراض گونه های جانوری مختلفی را دوران باستان تا کنون مورد بررسی و پژوهش قرار داده و در این تحقیقات گونه های مشابه با جانوران فعلی مناطق استوائی دریای کارائیب و اقیانوس آرام مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند .