ارتباط معنادار شاخص توده بدنی با میکروب‌های روده

بسیاری از مطالعات اخیر عنوان می‌کنند که میکروبیوم روده (gut microbiome) ممکن ‌است عامل چاقی باشد.

محققان موسسه‌ گلداستون به سرپرستی دکتر «کاترین پولارد»، از ابزار محاسباتی قوی رایانه‌ای برای تحلیل مجدد داده‌های قبلی استفاده و مشخص کردند که ارتباط معناداری بین شاخص توده‌ی بدنی (BMI) و انواع میکروب‌های موجود در روده‌ فرد وجود ندارد.

به گفته دکتر «پولارد»، ساختار ژنتیکی گونه‌های مختلف باکتری‌ها بسیار حائز اهمیت است، زیرا دی‌ان‌ای این باکتری‌ها می‏‌تواند بسیار متفاوت باشد. در‌حالیکه ژنوم دو انسان می‌‏تواند تنها حدود یک ‌دهم درصد تفاوت داشته باشد، دو‌گونه از یک باکتری می‌توانند تا 30 درصد متفاوت باشند.

وقتی میکروبیوم‌ها توسط روش ژنومیک محیطی بررسی می‌شوند، تفاوت‌های موجود در اندازه‌ی ژنوم باکتریایی می‏‌تواند باعث جهت‌گیری و انحراف تخمین نسبت هر ژن شود.

به گزارش ایسنا،محققان تأکید می‌کنند، این که فقط نوع و گونه باکتری‌ها را مشخص کنیم کافی نیست، زیرا مشخص نمی‌کند که آنها در‌حال انجام چه کاری هستند. از آنجا که دوگونه از یک نوع باکتری می‌توانند تا این حد، ژنوم‌های متفاوتی داشته باشند، لازم است که بدانیم چه ژن‌هایی وجود دارند و هرکدام چه نقشی بازی می‌کنند؛ آن‌وقت می‌توانیم میکروب‌های روده‏ را به شاخص توده بدنی یا یک بیماری در فرد ارتباط دهیم.

نتایج این تحقیق در نشست سالانه AAAS 2015 ارائه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا