غلبه بر باکتری‌های مقاوم با کمک دولت

اما پژواک اين صدا به‌تازگي در بين مردم، رسانه‌ها و سران کسب‌وکار و دولت هم شنيده مي‌شود. حالا موضوع به حدی جدی شده است که سازمان‌هاي مهمي مانند «انجمن بيماري‌هاي عفوني آمريکا»، «مرکز پيشگيري و کنترل بيماري‌ها»، «سازمان جهاني بهداشت» و «مجمع جهاني اقتصاد» درگزارش‌هایی به مقاومت آنتی‌بیوتیک اشاره کرده و اقداماتی را برای مقابله با آن اغاز کرده‌اند. حالا اما شرکت‌های بزرگ دارو‌سازی هم وارد عرصه شده‌اند و خواستار کمک دولتی برای مقابله با این مسئله شده‌اند.

مقاومت آنتی بیوتیک که امروز گریبان انسان را گرفته نتیجه استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان بیماری‌ها و صنایع دامپروری و … است. در واقع ما با استفاده بی حد و حصر از این دارو‌ها باعث از بین رفتن گونه‌های آسیب‌پذیر در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها شده و گونه‌های مقاوم را باقی گذاشته‌ایم، که می‌توانند ژن مقاوم را به انواع غیر مقاوم هم انتقال دهند.  حالا این گونه‌های مقاوم بلای جان ما شده‌اند و در گوشه و کنار جهان قربانی می‌گیرند. در این میان سال‌ها است که هیچ آنتی‌بیوتیک جدیدی تولید نشده است  و دلیل این مسئله ریسک بالا و ارزش پائین سرمایه گذاری در این حوزه است. آنتی بیوتیک‌ها روی هم رفته دارو‌هایی هستند که دوره درمان با آن‌ها کوتاه است و معمولا قیمت‌های پائینی دارند. به همین جهت سرمایه گذاری برای تحقیقات تولید آنتی‌بیوتیک جدید سود چندانی برای شرکت‌های داروسازی ندارد. حالا ماجرا به حدی حاد شده است که در آوريل سال گذشته سازمان جهاني بهداشت اعلام کرد «مقاومت در برابر آنتي‌بيوتيک‌ها دستاوردهاي پزشکي نوين را در خطر قرار داده است و امکان دارد در قرن 21ام دوباره به دوره‌اي بازگرديم که عفونت‌هاي عادي و جراحت‌هاي کوچک آدم‌ها را مي‌کشتند.»

مقاومت زیاد می‌شود

به عنوان مثال در بریتانیا مقاومت میکروب هایی مثل سل، ای کولای و کلبسیلا رو به افزایش است و سوزاک در ۸۰ درصد موارد به آنتی بیوتیک اصلی درمان بیماری یعنی تتراسایکلین مقاوم شده است. عفونت‌های بیمارستانی در گوشه و کنار جهان رو به افزایش است و در همین کشور ما چند باری باعث تعطیلی موقت بخش‌های جراحی بیمارستان‌ها شد. از سوی دیگر آنتی‌بیوتیک‌ها کاربرد‌های فراوانی در درمان دیگر بیماری‌ها به جز بیماری‌های عفونی دارند. پروفسور «پیتر تیلور» از یونیورسیتی کالج لندن می گوید: «ما از آنتی بیوتیک نه فقط برای معالجه بیماران عفونی بلکه برای ایجاد حفاظت در جریان عمل های جراحی عمده مثل جایگزینی مفصل ران و حفاظت برای بیمارانی که به خاطر سرطان تحت شیمی درمانی هستند استفاده می کنیم. اگر توانایی استفاده از آنتی بیوتیک را از دست بدهیم این عمل ها و درمان ها مثل شیمی درمانی غیرقابل استفاده خواهد شد.» بنابراین خطر مقاومت آنتی‌بیوتیکی نه تنها باعث مرگ بر اثر عفونت خواهد شد، بلکه مرگ و میر بر اثر دیگر بیماری‌های را هم افزایش خواهد داد. به همین جهت است که بیشتر از 80 شرکت داروسازی در بیانیه‌ای مشترک از دولت‌ها خواستند تا با سرمایه‌گذاری در این حوزه زمینه تولید آنتی‌بیوتیک‌ها جدید را فراهم کنند.

ورود شرکت‌ها

شرکت‌های داروسازی می‌گویند ارزش اقتصادی آنتی‌بیوتیک‌ها نمایانگر منفعت آن در جامعه نیست. آن‌ها در مقابل این درخواست قول دادند که در تحقیق و توسعه آنتی بیوتیک و بهبود دسترسی به این داروها در سراسر جهان سرمایه‌گذاری کنند. شرکت‌های دارویی در بیانیه مشترک خود با اشاره به این موضوع تاکید کرده‌اند که رویکرد کنونی (عدم تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید) با شکست بزرگی روبرو شده است. این بیانیه همچنین با برشمردن چالش‌های هولناک علمی آنها را عاملی مهم در عدم تمایل شرکت‌ها برای انجام تحقیقات در زمینه تولید آنتی‌بیوتیک کرده است. تخمین زده شده است که تا سال ۲۰۵۰ پیدایش میکروب‌های جدید و مقاوم ممکن است عامل مرگ ۱۰ میلیون نفر در سال شود. همچنین برآورد شده است که هزینه اقتصادی این فاجعه احتمالا به ۱۰۰ تریلیون دلار خواهد رسید.

 

گزارش: علی رنجبران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا